Visa pasaule
jau ir lietas kursā par to kā Lietuvas vadība atņēma īpašniekiem Snoras banku
un nacionalizēja to burtiski divu stundu laikā. Kaut gan tā nav pirmā, esmu
pārliecināts, arī ne pēdējā Lietuvas vadības krāpnieciskās dabas izpausme.
Lietuvas vadība tagadējām Krievijas apdzīvotajām vietām Kaļiņingradas apgabala
kartē bez kautrēšanās raksta iepriekšējos vācu nosaukumus tajā pašā laikā
aizmirstot Lietuvas pusē esošo vācu Mēmeli.
Lietuvas vadība no Krievijas pastāvīgi
pieprasa vienpusējas kompensācijas par 1939. – 1991. gada „okupācijas” radītajiem „zaudējumiem”. Ja
Lietuvas vadība ir gatava atteikties no padomju mantojuma, tad visai loģiski
būtu atvērt jautājumus par Viļņas un Klaipēdas apgabalu atgriešanu, atbildes
kompensāciju par rūpniecības uzņēmumiem, kas bija uzbūvēti Lietuvā padomju
laikā, bet pats galvenais – par tiem simtiem tūkstošu padomju kareivju, kas
atdeva savas dzīvības atbrīvojot Lietuvu no brūnā mēra.
Jā, un Baltijas kaimiņi Lietuvas vadībai
arī ne visai rūp. Ko vērtas ir ciniskās
Lietuvas parlamenta debates par to kā atmaksāt līdzekļus Snoras bankas igauņu
noguldītājiem – eiro vai kādā citā valūtā, laikā, kad saviem noguldītājiem tie
tiek izmaksāti noguldītajā valūtā.
Par to, ka Lietuvas vadība ir korupcijas caurausta, liecina šādi fakti. Laikā,
kad pensionāri drūzmējas rindās pie Snoras bankas filiālēm, lai izņemtu savus
sūri grūti pelnītos 100, 200 vai 300 litu, droši informācijas avoti liecina, ka
jau pēc oficiālās Snoras bankas nacionalizācijas pasludināšanas, novembra
20-tajos datumos pie varas esošas un tai pietuvinātas personas mierīgi
pārvietoja noguldījumus vairāku desmitu tūkstošu eiro un dolāru apmērā uz
zviedru Sebbank Lietuvas filiālēm. Paradoksāli, bet šīs nedēļas sakumā Lietuvas
vadība oficiāli paziņoja par to, ka Sebbanka uzsāks līdzekļu izmaksu Snoras
bankas cietušajiem klientiem. Tas nozīmē, ka informācija par bankas „pēcteci”
ierobežotam personu skaitam bija zināma daudz agrāk pirms publiskā paziņojuma, bet tas vedina uz
nepatīkamām pārdomām par to, ka plāns
vairāku simtu miljonu vērta privātā biznesa atņemšanai bija iepriekš izplānots.
Acīmredzot taisnība ir bijušajiem bankas īpašniekiem, kas novērtēja Lietuvas
valdības rīcību kā demonstratīvu pret privātu finansu iestādi vērstu akciju. Šīs
rupjās reideru pārņemšanas iemesli ir acīmredzami. Pirmkārt, uz eirozonas krīzes fona notiek būtiska Lietuvas finansu
situācijas pasliktināšanās. Šodien jau dzirdamas runas par eiro kā vienīgās
Eiropas valūtas glābšanu. Otrkārt, vietējās ekonomikas un finansu sistēmas
vājināšanās apstākļos Lietuvas vadība cenšas nepieļaut veiksmīga ārzemju kapitāla
nostiprināšanos, tajā skaitā arī krievu.
Treškārt, Snoras sagrābšana ir tiešs pierādījums mēģinājumiem valdības līmenī
risināt saasinājušās konkurences problēmas finansu sektorā. Kā raksta bankas
akcionāri, nav nekāds brīnums, ka par uzbrukuma mērķi izvēlēta viena no
veiksmīgākajām bankām, kas ietilpst labāko finansu iestāžu saraksta piecniekā.
Likumsakarīgi, ka pēc visa augšminētā rodas loģisks jautājums par to, ko šodien
Lietuva piedāvā ārzemju investoriem un kreditoriem? Privāto un juridisko personu kontu atklāšana
trešajām valstīm. Reiderismu biznesa pārņemšanā un īpašumu ekspropriāciju.
Lietuva ātri apgūst savu vecāko NATO bloka biedru pieredzi. Ja tie drīkst
izputināt veselas valstis un ekspropriēt vairāku desmitu miljardu dolāru noguldījumus,
kāpēc gan lietuviešu vadība nevarētu spert analoģiskus soļus attiecībā pret
svešiem kapitālu un īpašumu tās (Lietuvas) teritorijā?
Šobrīd Sebbbanka darbojas arī Krievijā. Iespējams, ka Krievijas valdībai
pienācis laiks izdarīt asimetrisku atbildes gājienu attiecībā pret zviedru
kapitālu, tāpat kā gadījumā ar NATO bloka spēku pietuvošanos Krievijas
robežām?Iespējams, ka tāda „kompensācija”
dažiem finansu darboņiem parādīs, ka krievu kapitāls atrodas Krievijas
valsts aizsardzībā, un reiderisms attiecība pret krievu kapitālu nav
pieļaujams.
Galvenais secinājums, ko var izdarīt pēc šī Lietuvas valdības reiderisma pret
krievu biznesmeņa banku, ir tāds, ka jebkuri kapitālieguldījumi, tiešās
investīcijas bankrota priekšā stāvošās Lietuvas ekonomikā ir riskanti. Šobrīd Lietuva bez ikgadējām ES budžeta
dotācijām 2 miljardu eiro apmērā pēc būtības jau ir bankrotējusi – ES
pretkrīzes palīdzība ir galvenā valsts budžeta ienākumu pozīcija. Lietuvas
valsts budžeta ienākumi 2010. gadā (bez ES struktūrfondu līdzekļiem) bija 4,7
miljardi eiro. Nacionālā budžeta izdevumu daļa bija apmēram 6,4 miljardi eiro.
Ar neapbruņotu aci redzams, ka budžeta caurums sastāda 1,7 miljardus eiro.
Baltijas presē daudz tiek rakstīts par citu valstu problēmām. Šajā ziņā īpaši
daudz „tiek” Baltkrievijai. Ja tāds „caurums” kā mums, būtu Baltkrievijas
budžeta, tad mūsu mēdiji par to rakstītu ik dienas. Tomēr Baltkrievijas budžetā
tāda „cauruma” nav, tas ir mums. Bet šeit ir pilnīgs klusums – neviena vārda
par to, ka esam potenciāla bankrota priekšā. Šeit ļoti iederas paruna par
skabargu cita un baļķi savā acī
Sen jau nav noslēpums, ka ES finansu
palīdzība sastāda ap 30% visu valsts budžeta ieņēmumu. Lietuvai, bez dotācijām
no Eiropas, tas nozīmē bankrotu divu, trīs mēnešu laikā. Tādēļ valsts, kas
kuru katru brīdi var izsludināt savu bankrotu, nevar būt pievilcīga
investīcijām. Pēc Antonova biznesa reideriskās sagrābšanas ārvalstu investori
var sākt aizdomāties par ieguldījumu lietderību bankrotējošā valstī, kas nekautrējas
nodarboties ar pirātismu valsts līmenī.