Sākums » Raksti » Atradnes raksti » Arhīvs |
Zviedrijas bērnudārzs, kurā likvidētas dzimumatšķirības. Te vairs nelieto vārdus "zēns" vai "meitene", to vietā stājies "hen”- neitrālās dzimtes vārds zviedru valodā. Pedagogi domā, ka tādējādi viņi sekmīgi likvidējuši dzimumu stereotipus, novēršot dažādas pretējā dzimuma pārākuma jūtu izpausmes. Eksperti tomēr uzskata, ka šī šķietamā vienlīdzība var izraisīt cilvēkam ģenētisku deģenerāciju un, runājot plašākos mērogos, galu galā samazināt civilizācijas izdzīvošanas spējas. Visiem pazīstams ir "zviedru galds", katrs būs dzirdējis par "zviedru ģimeni", bet nu būs iespējams uzzināt par "zviedru bērnudārzu”. Šī ir īpaša institūcija, kurā nepastāv dzimumatšķirības. Precīzāk - pedagogi spītīgi izliekas, ka tādas nav. Tādējādi "bērni paplašina savu redzesloku," saka par nodokļu maksātāju naudu uzturētā Stokholmas bērnudārza "Egalia" 52 gadus vecā direktore Lotta Rajalin. Bet bērnu redzesloku te paplašina dīvainā veidā. Piemēram, bērnudārzā ir aizliegtas pasakas par Īkstīti un Sniegbaltīti - acīmredzot šie tēli pārāk spilgti uzsver dzimumu atšķirības. Tā vietā bērniem lasa stāstījumu par diviem žirafu tēviņiem, kas ir ļoti nobēdājušies par to, ka tiem nevar būt bērni, līdz kamēr tie atrod pamestu krokodila olu. Gandrīz visas grāmatas te ir par viendzimuma pāriem, vientuļiem vecākiem un bāreņiem. Tādas vienpusējas ievirzes literatūras klāstu direktore skaidro ar to, ka viņa vēlas ieaudzināt bērnos tolerantu attieksmi pret gejiem, lesbietēm, biseksuāļiem un transseksuāļiem. Pat pieņemot, ka šādi centieni būtu labos nodomos balstīti, nav saprotams, kāpēc tas obligāti jādara uz citu pamatnostādņu rēķina, liedzot bērniem Sniegbaltīti un Īkstīti? Varbūt, tāpēc, lai bērnus jau no mazām dienām iespaidotu un tajos ieaudzinātu pārliecību, ka tikai viendzimuma attiecības ir dabiskas? Liekas, ka politkorektuma pravieši grib "atcelt" ne tikai kultūras, reliģiskās un rasu atšķirības, bet arī dzimumu atšķirības. Nesen mēdijos tika apspriests gadījums Kanādā, kur kādā ģimenē vecāki bija nolēmuši nenoteikt savam bērnam dzimumu, līdz kamēr viņš pats to nebija noteicis. "Mēs esam ievērojuši, ka daudzi vecāki izvēlas saviem bērniem viņu dzimumu. Tas ir pretīgi." – tā viņi paziņoja. Šie naivie vecāki piešķīruši sev Dabas funkcijas. Nesaprotot, ka būtība ir ne tik vien kā pamata dzimumatšķirībās, bet arī tur, ka starp zēniem un meitenēm pastāv fundamentālas psihoemocionālās attīstības atšķirības. Un noliegt to ir ne vien kā dumji, bet arī bīstami. Vairāki pazīstami zinātnieki ir kritizējuši mūslaiku "bezdzimuma izglītību", kas ir iemesls tam, ka sabiedrībā ir pārāk daudz "sievišķīga" vīriešos un "vīrišķīga" sievietēs. Ar "bezdzimuma izglītību" saprotot kopīgas apmācības zēniem un meitenēm skolās, un uzsverot nepieciešamību abu dzimumu bērnus mācīt gan vienā skolā, taču paralēlās klasēs. Argumenti ir šādi: meitenēm un zēniem attīstība noris dažādos ātrumos – meitenes attīstas agrāk. Tas nozīmē, ka atrodoties vienā kolektīvā, meitenes, būdamas vecākas, vienmēr nomāks zēnus. Ņemot vērā, ka pedagogu un skolotāju lielākā daļa ir sievietes, izrādās, ka jau no bērnības zēniem tiek uzspiests sieviešu uzvedības modelis kā pareizākais. Un visas vīrišķā modeļa izpausmes gan apzināti, gan neapzināti, tiek apspiestas. Sveša stereotipa uzvedības uzspiešana nevar palikt bez sekām bērna psihei. "Bezdzimuma izglītības" rezultātā zēni sāk ciest no dzimumidentitātes traucējumiem. Viņiem rodas mazvērtības sajūtas, viņi cieš no neatbilstības savai identitātei, aizdomīguma, viņiem mazinās spējas pārvarēt grūtības un izpaust sevi sociālās iniciatīvās. Tā vīrišķības vietā rodas agresija, jaunrades vietā - postīšana. Un sievietes sūdzās, ka vīrieši mūsdienās ir "nepareizi", un sievietēm viss jāņem uz saviem pleciem. Un tam, ir ļoti dziļi pamati. "Sabiedrība sagaida no meitenēm, lai tās būtu sievišķīgas, skaistas un jaukas, bet zēni – drosmīgi. Taču mūsu bērnudārzs dod fantastiskas iespējas bērniem būt par to, par ko viņi paši vēlās," priecīgi stāsta audzinātāja Jenny Johnsson. Nesaprazdama, ka te nav vis kāda sabiedrības kaprīze, bet gan izdzīvošanas pamatprincipi. Izkropļota izpratne par dzimumlīdztiesību var aizmiglot robežas starp dzimumiem, ja cilvēkam ir grūti saprast, kas viņš mūsdienās ir - vīrietis vai sieviete. Vai šāda persona spēj izveidot ilglaicīgas attiecības un audzināt bērnus? Jautājums ir retorisks. Ka tas nopietni apdraud sabiedrību – arī to skaidrot nav nepieciešams. Bet par tādu rezultātu zviedru jauno izglītības sistēmu atbalstītāji nav domājuši.
Nikomēds /06.01.2012/ | |
Kategorija: Arhīvs | Pievienoja: Janis_A (09.Jan.2012) | |
Skatījumu skaits: 1365 | Komentāri: 1 |
Komentāru kopskaits: 1 | ||
| ||