Ar desmitiem policistu un apsardzes firmu darbinieku iesaisti, sabiedriskā transporta aizkavēšanos un gandrīz vai dūru palaišanu izvērtās riteņbraucēja Jāņa Pļavinska vēlme autobusā pārvest savu salūzušo velosipēdu.
Jānis Pļavinskis ir Velobraucēju drošības un
izglītības fonda valdes loceklis un visnotaļ labi pārzina riteņbraucēju
tiesības un riteņbraukšanas noteikumus. Parasti viņš pārvietojas ar
velosipēdu, bet otrdien, 3. janvārī, viņam divritenis salūza un viņam
nekas cits neatlika, ka turpināt ceļu ar sabiedrisko transportu.
Idiotiskie noteikumi
Tas izvērtās par visai dramatisku piedzīvojumu „Rīgas satiksmes”
noteikumos „Velosipēdu pārvadāšanas kārtība sabiedriskajos
transportlīdzekļos” ir teikts, ka „sabiedriskajā transportlīdzeklī
atļauts pārvadāt velosipēdu, ja tas ir iesaiņots vai iepakots pārvalkā,
kastē, plēvē u. tml. tā, lai nesmērētu citus pasažierus un
transportlīdzekļa salonu”. Kaut arī viņš šos noteikumus uzskata par
idiotiskiem, Pļavinskis nolēma būt likumpaklausīgs, demontēja velosipēdu
vairākās daļās, lai tas noteikumu izpratnē nebūtu „velosipēds”, bet gan
vairākas atsevišķas bagāžas daļas un kāpa autobusā.
Tomēr nekur tādā veidā tālu viņam neizdevās aizbraukt. Atkārtojās
jau pērn daudzu velosipēdistu piedzīvotais. Pagājušā vasarā nācies
dzirdēt par vairākiem gadījumiem, kad ar lielu skandālu no Rīgas
sabiedriskā transporta tika izsēdināti sabiedrības, iespējams, vismazāk
aizstāvētās daļas pārstāvji - jaunieši, kas mēģināja tajā pārvadāt savus
kāda iemesla dēļ salūzušos velosipēdus. Nekādi racionāli argumenti par
labu tam, ka kopējā labuma dēļ gadījumā, ja citas iesaistītās puses,
piemēram pasažieri, neiebilst no likuma varētu izdarīt izņēmumu,
nestrādāja, jo „Rīgas satiksmē” strādā pēc principa - ir teikts rakt no
šejienes līdz pusdienlaikam un mēs rokam, par pārējo neko nezinām un
neatbildam, spriež Pļavinskis.
„Šoferītim zeķes spieda”
Par savām nedienām ar velosipēdu Pļavinskis portālam Kasjauns.lv
pavēstīja: „3. janvāra vakarā, es Rīgas centrā kaut kur uzdūru pakaļējo
riepu. Vēl kādu laiku pabraucu ar pusmīkstu, bet bija skaidrs, ka līdz
ceļojuma galamērķim Imantā netikšu, tāpēc pagājis kājām no tirdzniecības
centra „Olimpija” līdz sabiedriskā transporta pieturai „Baldones iela”
uz Slokas ielas nolēmu izmantot „Rīgas satiksme” pakalpojumus.
Zinot, ka velosipēdu kā vienu veselumu pārvadāt ir aizliegts un ka
mēģinājumi to darīt Rīgas pilsētā tiek apkaroti aktīvāk kā korupcija
vai kontrabandas cigarešu tirdzniecība, nemaz nerunājot par velosipēdu
zādzībām, sapratu, ka nāksies vien man vest velosipēda rezerves daļas -
rāmi ar tam pievienotām dažādām detaļām, sēdekli ar sēdekļa stuti,
sēdekļa stutes savilcēju, priekšējo ratu - respektīvi kaudzi viskautkā,
ko nekādi noteikumi vest neaizliedz.
Nezinu, vai 41. maršruta autobusa ar borta numuru xx112, kurš
pienāca pieturā drusku pēc desmitiem, vadītājam zeķes spieda vai
vienkārši uz kašķi vilka, bet šoferītis izdomāja paziņot, ka velosipēdu
pārvadāt aizliegts un ka man esot jāaizkāpj.
Es, protams, kāpt nekur negrasījos, jo kāpēc gan lai es to darītu,
„nopīkstināju” savu e-talonu un tūlīt, lai nekavētu pagastu, aizdevos
pie šoferīša un klusiņām viņam paskaidroju, ka tas tur nav velosipēds,
bet gan velosipēda detaļas un ka visi būs dikti priecīgi, ja mēs bez
liekas kavēšanās dosimies ceļā. Nu, šoferītis vai nu nesaprata valodu
vai tiešām bija dikti īgns pēc dabas, bet pastāvēja uz savu, ka viņaprāt
tas esot velosipēds un ka viņš nekur nebraukšot kamēr es nebūšot
izkāpis.
Tā kā pēc negaras viedokļu apmaiņas mēs bijām palikuši katrs pie
sava, lai izregulētu situāciju, šoferītis izsauca apsardzes dienestu un
mēs ar viņu diskutēt par šo tēmu beidzām.”
„Apsardze no autobusa izkrāmēja mani ar velosipēda detaļām”
„Kā izrādās, „Rīgas satiksmes” apsardzi nodrošina „KOBLENZ
drošība”. Jāgaida viņi bija gan kādas minūtes 15, varbūt pat 20. Labi,
ka to, cik „raiti” viņi ierodas, nezin huligāni, jo ar šādu apsardzi bez
naudas vēlos ziemas vakaros var palikt viens divi.
Ieradās divas ekipāžas - Nr.12 un Nr.19. Vienā, laikam, bija
kautkāds vecākais - vārdā Viktors ar plastmasas karekli ar numuru 538.
Apsardzes puiši kopumā bija sakarīgi, aprunājāmies laipni, bez
asumiem, taču arī viņi pastāvēja uz to, ka tas, ko es esmu iekrāvis
autobusā esot velosipēds. Es viņiem darīju zināmu, ka ar tādu attieksmi
situācija neatrisināsies un piedāvāju, ja tas ir velosipēds, vienam no
viņiem aizbraukt ar to līdz Imantai apsolot, ka, ja viņiem tas izdosies,
es visu ceļu noskriešu līdzi. Viņi nepiekrita.
Pēc tam viņi, protams, ķērās pie problēmas risināšanas ar vienīgo
paņēmienu, ko viņi acīm redzot pieprot pietiekami labi - spēka.
Pietiekami kulturāli (nekādu pārmetumu) izkrāva no autobusa mani, manas
velosipēda detaļas, bet autobuss tūlīt aizbrauca, bet man piedāvāja
turpināt ceļu kājām.
Protams, ka es pasmaidīju un teicu, ka tā vis nebūs un ka viņi var
nemaz nebraukt prom, jo es kāpšu iekšā nākamajā transportlīdzeklī, kas
atnāks, tāpēc ja vien viņi nevēlas paši mani vest uz mājām, viņiem
vajadzētu drusku atspringt un ļaut man ar manu bagāžu braukt, kur es
vēlos.”
Policija „atkratās” no konflikta risināšanas
„Pa to laiku „KOBLENZ drošība” bija palūguši izsaukt municipālo
policiju, savukārt es pa starpu sarunai, kamēr mani sēdināja laukā no
autobusa, uzzvanīju uz 112 un palūdzu savienot ar tiem, kas atbild par
Rīgas pilsētas Kurzemes rajonu. Mani savienoja ar Rīgas reģiona
pārvaldi.
Telefonsaruna ar Rīgas reģiona pārvaldes dežurantu ir atsevišķa
stāsta vērts - es viņam apstāstīju situāciju un palūdzu, lai atsūta kādu
dežūrekipāžu noregulēt situāciju. Viņš it kā nesaprata, kas ir par
problēmu un palūdza pārstāstīt vēlreiz. Nu, es atkal divos teikumos
izstāstīju.
Kaut kādā brīdī stāstā parādījās tas, ka apsardzes darbinieki mani
izsēdināja no autobusa, kas tad nu bija tā kā mana sašutuma viens no
iemesliem, uz ko policijas dežurants man uzdeva jautājumu, kas mani uz
sekundēm divām iedzina nelielā samulsumā - viņš pajautāja: „A, ko tad
jūs kāpāt?”. Es tā, lieku reizi ievilcis gaisu, atbildēju, apmēram, ka
it kā nebūtu bijis diez ko prātīgi stīvēties pretim trim apsargiem, jo
nez vai kādam būtu labāk, ja situācija eskaltētos līdz sasistiem logiem,
deguniem un salauztām durvīm, uz ko, un tā ir programmas nagla,
policists mani pamācīja, ka viņš jau nu manā vietā nekur nebūtu kāpis.
Nu, tanī brīdī es drusku aizgāju „pa gaisu” un darīju viņam
zināmu, ka neba viņam būs mani regulēt, ko un kā man darīt, uz ko
izpelnījos cilvēka sašutumu par to, ka es it kā kaut ko ne tā esot
pateicis. Lai vai kā saruna ar Rīgas reģiona policijas pārvaldes
dežurantu neizdevās un es, noskaidrojis, ka „KOBLENZ drošība” arī ir
izsaukusi policiju, sāku tad nu gaidīt tos.
Ilgi nebija jāgaida, kad ieradās pašvaldības policijas ekipāža
piecu cilvēku sastāvā, kas, noklausoties stāstus par notikušo, bija
neizpratnē par to, kāpēc viņi ir atsaukti, pabārās uz visiem par to, ka
izsaukums pēc būtības ir nepamatots un aizdevās prom.”
Pēc stundas tomēr atļauj braukt tālāk
„Vēl pārmijām pāris vārdu ar Viktoru no „KOBLENZ drošība”,
vienojāmies, ka kājām es uz Imantu neiešu, laika man ir gana, arī viņiem
nekur akūti nav jāskrien un es paliku pieturā gaidīt kārtējo autobusu,
bet viņi ar abām mašīnām turpat uz ielas, laikam, sargāt mani.
Nezinu, vai „Rīgas satiksme” bija pa iekšējiem sakaru kanāliem
izregulējusi aizvest mani mīļā miera labad, vai tā maršruta Nr.41.
autobusa, kurā es iekāpu īsi pēc vienpadsmitiem, tas ir - stundu pēc šīs
epopejas sākuma, šoferītim viss bija kārtībā, bet es iekāpu, ar visu
savu bagāžu, piereģistrēju (atļaušos norādīt - pa otram lāgam) e-talonu
un mierīgi, nevienu netraucējis un neviena netraucēts, aizbraucu uz
turieni, kur man vajadzēja,” savu stāstu nobeidz Pļavinskis.
Pārvadāsim autobusos klavieres!
Jānis Pļavinskis Kasjauns.lv pavēstīja, ka visus veloentuziastus
vēlāk, kad paliks siltāks un nebūs tik slidens, aicinās piedalīties
klavieru pārvadāšanas pasākumā ar „Rīgas satiksmes” autobusiem, jo vairs
nepastāv gabarītu ierobežojumi vedamajai bagāžai un jebkuru bagāžu
drīkstot pārvadāt bez papildus maksas. Te jāpiebilst, ka Rīgas
sabiedriskajā transportā vēl no padomju laikiem ir bijis atļauts bez
maksas pārvadāt vienu mūzikas instrumentu. Līdz šim gan nav dzirdēts, ka
šo iespēju būtu autobusos izmantojis kāds klavieru pārnēsātājs.
„Rīgas satiksme” nespēj atbildēt pēc būtības
Lūgts komentēt Velobraucēju drošības un izglītības
fonda valdes locekļa Jāņa Pļavinska stāstu par atgadījumu, kad viņš,
zinot „Rīgas Satiksmes” iekšējās kārtības noteikumus bija izjaucis savu
salūzušo velosipēdu, taču vienalga tika izraidīts no sabiedriskā
transporta, „Rīgas satiksmes” pārstāvis Viktors Zaķis minēto situāciju
tomēr neskaidro, bet atbild, ka velosipēdus kopš 2011. gada vasaras
pārvadāt drīkst, bet tas jāiepako, raksta diena.lv.
Uz jautājumu, vai „Rīgas satiksmes” pārstāvji
uzskata, ka velosipēda īpašniekam vienmēr jābūt līdzi velosipēda
iepakojumam, lai tā salūšanas, slikta laika vai citu apstākļu gadījumā,
kad nepieciešams izmantot sabiedrisko transportu, to varētu iepakot,
viņš norādīja, ka „ikvienam pasažierim ir tiesības pārvadāt bez maksas
sabiedriskajā transportā velosipēdu, bet ikviena pasažiera pienākums ir
šo velosipēdu iepakot, lai neradītu neērtības pārējiem pasažieriem.”
Avots: http://www.kasjauns.lv/lv/zinas/68880/meginajums-autobusa-vest-saluzusu-velosipedu-izversas-par-trilleri
|