Sākums » Raksti » Atradnes raksti » Arhīvs

Iedzīvotāju brīdināšana ar īsziņām krīzes situācijās
Patlaban pastāv virkne tehnisku un loģisku ierobežojumu, kādēļ nav iespējams efektīvi un operatīvi veikt iedzīvotāju apziņošanu krīzes situācijās ar īsziņu starpniecību, teikts valdībai iesniegtajā Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā par mobilo sakaru operatoru tehniskajām iespējām, izmaksām un juridiskajiem aspektiem.

Saskaņā ar mobilo sakaru operatoru sniegto informāciju publiskā mobilo elektronisko sakaru tīkla iekārtas, piemēram, centrāles, bāzes stacijas, nenodrošina operatorus ar operatīvo informāciju, ko būtu iespējams izmantot konkrētas iedzīvotāju vai klientu grupas apzināšanai un savlaicīgai informēšanai konkrētā ģeogrāfiskā reģionā, kurā notikusi krīzes situācija.

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) uzsvērusi: lai nodrošinātu konkrētas iedzīvotāju grupas apzināšanu ar īsziņu starpniecību kādā konkrētā ģeogrāfiskā reģionā, vispirms konkrētais reģions jālokalizē visu mobilo sakaru operatoru radiotīklos. Operatoru tīklos nav attiecīga automatizēta risinājuma, kas to nodrošinātu operatīvi, līdz ar to ik reizi nepieciešams manuāls darbs un attiecīgi laiks.

Ja konkrēta operatora radiotīklā krīzes situācijas reģions ir lokalizēts, proti, ir noteikts saraksts ar bāzes stacijām krīzes situācijas reģionā, nepieciešams izveidot šajā reģionā atrodošos konkrēta tīkla abonentu numuru sarakstu, lai uz šiem numuriem varētu izsūtīt brīdinošas vai informatīvas īsziņas.

Valdībai iesniegtajā ziņojumā teikts, ka ir iespējams izmantot Latvijas mobilo sakaru operatoru īsziņu centrus, tomēr katram operatoram to funkcionalitāte var atšķirties, turklāt katra ražotāja īsziņu centram ir noteikta apjoma veiktspēja, ko ierobežo īsziņu centra aparatūra un komerclicence, kas būtiski ietekmētu brīdinošo īsziņu izsūtīšanas laika intervālu.

Saskaņā ar SIA "Latvijas Mobilais telefons" (LMT) norādīto, lai izsūtītu īsziņu visiem klientiem, īsziņas saņemšanas laiks tiek prognozēts no sešām līdz septiņām stundām, savukārt, ja īsziņu nepieciešams izsūtīt 200 000 klientiem, īsziņas saņemšanas laiks tiek prognozēts 90 minūtes. Tāpat LMT norāda, ka publisko mobilo elektronisko sakaru tīkla iekārtām pastāv īsziņu izsūtīšanas skaita ierobežojumi - orientējoši 60 īsziņas vienā sekundē.

Operatoru tehnoloģija negarantē noteiktu laika intervālu, kurā abonentam īsziņa tiks piegādāta, un tā rezultātā abonenti, kas pārvietojas, var saņemt īsziņu tad, kad faktiski vairs neatrodas ārkārtas zonā vai pienākusī informācija vairs nav aktuāla.

Ziņojumā teikts, ka papildus tam īsziņas garums ir tehnoloģiski ierobežots, un tas ierobežo nosūtāmās informācijas apjomu. Jāņem vērā arī ziņojumā izmantojamā valoda, kā arī īsziņas izsauktais noslodzes pieaugums gan mobilo sakaru tīklos, gan uz neatliekamās palīdzības tālruņa numuru 112.

SM veiktajā mobilo sakaru operatoru aptaujā ir noskaidrojies, ka operatoru prognozētās izmaksas iedzīvotāju brīdināšanai ar īsziņu starpniecību krīzes situācijā ir ļoti dažādas. Piemēram, AS "Telekom Baltija" norāda: lai nodrošinātu iedzīvotāju brīdināšanu ar īsziņu starpniecību krīzes situācijā, nepieciešams veikt uzņēmuma sakaru tīkla modernizāciju un programmnodrošinājuma izstrādi. Kopējās tehniskā risinājuma ieviešanas izmaksas būtu aptuveni 710 000 eiro (490 000 latu).

Savukārt SIA "Bite Latvija" norādījusi, ka brīdināt savus klientus Latvijas teritorijā var bez papildu izmaksām.

Atbilstoši LDDK paustajam viedoklim operatoriem šādas sistēmas ieviešana nav nepieciešama komercdarbības veikšanai, līdz ar to tā iespējama tikai par valsts budžeta līdzekļiem līdzīgi kā citās Eiropas valstīs.

Secināts, ka juridiski šķēršļi, kuru dēļ nebūtu iespējama iedzīvotāju brīdināšana ar īsziņu starpniecību krīzes situācijā, nepastāv.

SM panākusi vienošanos ar operatoriem, ka tie veiks plānoto veicamo darbību detalizētu izpēti, lai nodrošinātu operatīvu nepieciešamās informācijas iegūšanu, piemēram, datus par konkrēto klientu skaitu un to tālruņa numuriem, kuri atrodas konkrētas bāzes stacijas pārklājuma vietā. Operatori sniegs identificēto problēmu aprakstu un nākotnes redzējumu minēto problēmu risināšanai, iespējami detalizēti aprakstot un iezīmējot turpmāko rīcību.

Savukārt SM sadarbībā ar Iekšlietu ministriju veiks mobilo sakaru operatoru iesniegtās informācijas apkopošanu un apkopotās informācijas iesniegšanu valdībā.

Šāds izvērtējums tika veikts, ņemot vērā pērn pavasarī valdības pieņemtajā "Krīžu komunikācijas pasākumu plānā 2011.-2013.gadam" noteikto uzdevumu.

Avots: http://www.delfi.lv/news/national/politics/iedzivotaju-bridinasanai-ar-iszinam-krizes-situacijas-virkne-ierobezojumu.d?id=42072672

Kategorija: Arhīvs | Pievienoja: Janis_A (22.Jan.2012)
Skatījumu skaits: 1287 | Komentāri: 1
Komentāru kopskaits: 1
1 Ego  
0
A ko ta tā pēkšņi krīzes situācijas aktuālas palikušas? 2012?

Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji.
[ Reģistrācija | Ieeja ]
Statistika