Atcerēsimies latviešu tautas pasaku
par laiku, kad koki runājuši. Cilvēks runājošos kokus nav varējis
nocirst, tālab lūdzis Dievu, lai viņš padarot tos mēmus. Mūsdienās
pētnieki apgalvo – koki patiešām runā. Un ne tikai koki.
Augiem, izrādās, ir nervu sistēma, emocijas, atmiņa, analītiskas spējas,
kolektīvā apziņa un vēl, un vēl... Viedoklis, ka augi ir primitīvi
organismi, kas, ja arī kaut ko jūt, nekādā ziņā to neapzinās, nedomā,
nepieņem lēmumus un, protams, neanalizē situāciju, šķiet pašsaprotams.
Jūtas un prāts augiem?!
Mums grūti iedomāties, ka gļēvajai, gliemežu sazelētajai salātu lapai,
sīkajai kā asinsvadi kapu rāzītei vai latvānim varētu būt dvēsele, jūtas
un saprāts. Teiksiet – tas taču ir murgs! Jā, labi, varbūt augi ir
dzīvi, bet ne jau tādā veidā kā es, tu, kaimiņu Janka, resnais runcis
vai zelta zivtiņa akvārijā. Cilvēks ir radības kronis, un punkts! Tā mēs
domājam gan, bet – ak vai... Kā vēsture pierādījusi jau tūkstošiem
reižu, atkal kļūdāmies.
Aizvien skaļāk izskan nopietnu zinātnieku apgalvojumi, ka augiem
piemīt intelekts. Cilvēks Zemes mātei piedzima vēlu, toties ātri apguva,
kā izmantot to savā labā: atklāja kokus ar dažādām īpašībām, ēšanai
derīgus augus, medikamentus, apreibinošas vielas, materiālu apģērbam un
mājokļu būvei. Daudzus gadsimtus tas bija vienīgais zināmais veids, kā
izturēties pret dabu, tāpēc skaidrs, ka augu valsts tika pētīta pavirši
un primitīvi, lielākoties no utilitāra viedokļa. Visbiežāk par augiem
mēs domājam kā par ēdienu, telpu dekoriem, gaisa atsvaidzinātājiem vai
baudas elementiem, kas patīkami kairina jutekļus – redzi, ožu, tausti.
Konservatīvie biologi apgalvo, ka augu un dzīvnieku pasauli šķir
bezdibenis, bet vai tā tiešām ir? Tie biologi, kas iet diženā vīra, augu
drauga Čārlza Darvina (tā paša, kas teica, ka mēs esot cēlušies no
pērtiķiem), pēdās, apgalvo, ka augi esot saprātīgi, tiem esot jūtas un
atmiņa un tie izmantojot dzīvniekus, lai vairotos, un cilvēkus, lai
ceļotu. Skaidrs ir viens – līdztekus mums šo planētu apdzīvo dīvaina un
sarežģīta pasaule, par kuru zināms ļoti maz.
Neredzamās saites
Un tā – Dievs gatavojas applūdināt zemi uz mūžīgiem laikiem vai
vismaz uz ilgāku laika posmu. Viņš liek Noasam izgatavot plostu un
paņemt tajā līdzi vienu pāri no katras dzīvnieku sugas, tostarp putnus
un rāpuļus, bet ne ar pušplēstu vārdu nepiemin augus. Kāpēc? Tāpēc, ka
augi netiek uzskatīti par dzīvām radībām. Stāsts par grēku plūdiem ir
tikai reliģisks mīts, leģenda, tomēr dziļi un pamatīgi iesakņojies mūsu
apziņā.
To, ka augi ir mazattīstīti organismi, jau senos laikos formulējis
Aristotelis traktātā „Par dvēseli” („De Anima”). Šajā ietekmīgajā darbā
viņš rakstīja, ka augi atrodas uz robežas starp dzīvo un nedzīvo pasauli
un tiem ir mazattīstīta dvēsele, jo tie nespēj kustēties. Tātad –
augiem ar dvēseli ir švaki, jo tie nekustas. Bet... tā nav taisnība, jo
mēs visi zinām, ka augi kustas. Dažas to kustības ir grūtāk saskatāmas,
citas ir pamanāmas ļoti labi.
Paātrinājumā augi izskatās pēc dejojošiem eņģeļiem. Tie prot
rotaļāties un smieties – palūkojieties, kā jaunie dzinumi stiepj savus
tievos kātiņus uz dažādām pusēm, vijas viens ap otru un nepaliek mierā.
To nevar nosaukt citādi kā par bērnu rotaļu, pusaudžu niekošanos. Ar
ķīmisku vielu palīdzību augi sarunājas gan savā starpā, gan ar citu sugu
augiem. Lai apputeksnētos, augi izmanto ne tikai kukaiņus, mušas,
tauriņus, bet arī ķirzakas, putnus, sikspārņus.
Parasti augi dzīvniekiem apmaiņā pret ziedputekšņu pārvadāšanu dod
saldu nektāru, bet ir augi, piemēram, orhidejas, kas manipulē ar
dzīvniekiem, piesolot seksu un nektāru, bet neiedod neko. Rodas
jautājums: kā iespējamas šādas manipulācijas, ja nav smadzeņu? Augu
spēja just ir dziļāka un pamatīgāka nekā dzīvniekiem, ir pārliecināts
augu neirobioloģijas pētnieks Stefano Mankuzo.
Renesanses laikā radīto un neapstrīdami pieņemto lietu kārtību, kurā
akmeņi un augi nolikti zemākajā attīstības plauktiņā, bet augstākajā
atrodas cilvēks, profesors Mankuzo ar sašutumu nodēvē par aplamu. Jā, it
kā jau ir ļoti komfortabli atrasties pasaules kārtības augšgalā, tomēr
jāskatās patiesībai acīs un jāatzīst, ka tā nav tiesa. Piemēram, katrs
saknes galiņš vienlaikus spēj atšķirt un apstrādāt 15 dažādus ķīmiskus
un fiziskus parametrus.
Saka, ka zilais valis esot pats lielākais radījums uz zemes. Nav
taisnība, valis šķiet pundurītis salīdzinājumā ar pašu lielāko radījumu
pasaulē – gigantisko sekvojdendronu jeb mamutkoku. Šā dzīvā organisma
masa ir vismaz 2000 tonnu, atklāj Mankuzo. Augu karaļvalsts – tas ir
neaptverams kosmoss! Augi reaģē uz cilvēciskām emocijām un ar mums
sarunājas, tikai augu valoda ir smalka, ēteriska, un mēs, cilvēki, esam
pārāk rupji tēsti, lai to uztvertu. Jūtīgiem un atvērtiem cilvēkiem augi
atklāj savu pasauli, ļaujot noprast, kad ir laimīgi, kad jūtas labi,
kad jūt bailes un satraukumu.
Zinātnieki domā, ka mātes auga nāve apbēdina jaunos stādus pat tad,
ja tie neaug vienā dobē. Kāds vīrs, vārdā Rodeils, savā fermā
Pensilvānijā ar nolūku nogrieza, sadedzināja un apraka kāpostus. Drīz
vien izrādījās, ka mazie kāpostiņi, kas bija iestādīti vairāku kilometru
attālumā, neaug, kā nākas. Atliek tikai minēt – tā ir telepātija vai
kāds cits informācijas nodošanas mehānisms.
Akācija – sērijveida slepkava
Tas notika 20. gadsimta astoņdesmito gadu beigās Dienvidāfrikā,
Limpopo provincē, kur savanna sniedzas līdz pašam horizontam. Ziemā
naktis tur ir vēsas, bet dienā cilvēkus, dzīvniekus un augus dedzina
saule. Sausums ir tik liels, ka dzīvniekiem, lai uzņemtu ūdeni, jāēd
augu lapas. Šajā vietā mīt brīnišķīga antilope kudu – veikla un
nepieciešamības gadījumā ēdelīga. Skaistie dzīvnieki negaidīti sāka mirt
cits pēc cita, izdegušajā zālē mētājās tūkstošiem līķu. Vietējie
fermeri bija šausmās, viņi nesaprata, kas notiek, kāpēc bez redzama
iemesla iet bojā burvīgie dzīvnieki.
Secējot dzīvnieku līķus, veterinārārsts neko neatrada un ieteica
uzmeklēt universitātes biologus. Pats noslēpumainākais šajās nāvēs bija
tas, ka dažās fermās dzīvnieki mira, citās ne, lai gan visas antilopes
bija pilnīgi vienādas. Biologi uzreiz pievērsa uzmanību dzīvnieku
skaitam noteiktā teritorijā – tur, kur dzīvnieku bija vairāk, tie mira,
kur mazāk, viss bija kārtībā. Patologanatoma izmeklējums apliecināja, ka
vainīgi nav parazīti, bet ir smagi cietušas aknas, tās nav spējušas
tikt galā ar indi. Izrādījās, visas kudu ir noindētas ar akāciju tanīnu –
dabisku ķīmisko ieroci pret parazītiem, kas ēd koku lapas. Bija
skaidrāks par skaidru, ka antilopes Limpopo savannā tikušas apzināti
nogalinātas.
Rekonstruējot notikumus, pētnieki izlikās par kudu un dažādās vietās
savāca akāciju lapas, lai izmērītu tanīna daudzumu. Vietās, kur kudu
bars bija lielāks, arī indes daudzums lapās bija četras reizes lielāks.
Tas nozīmē, ka akācijas sevi aizsargāja, izstrādājot indi. Noziedznieks
bija atrasts, un tā izrādījās akācija. Zinātnieki atklāja kādu
interesantu sakritību – teritorijās, kur akācijas apdraudēja dzīvnieki,
indi izdalīja arī tie koki, kuru lapām kudu nebija pieskārušies.
Zinātnieki kokiem ar aprautajām lapiņām aplika maisiņus, piepildītus ar
koku izdalītajām gāzēm. Analīzes parādīja, ka pēc agresijas koks brīdina
apkārtējos, izplatot etilēna gāzi. Etilēns ir viegls, bez krāsas un
smakas, un iedarbojas uz citu koku metahondriju, kas izstrādā enzīmus,
bet tas savukārt katalizē tanīnu.
Tas nozīmē, ka koku starpā notiek ķīmiska saruna. Koks jūt, atceras,
paredz risku un brīdina citus kokus, tā pierādot, ka augiem piemīt
kolektīvā apziņa. Līdzīgi rīkojas kukaiņi, piemēram, skudras, kas ar
skābi sūta ziņas pūžņa biedriem. Šis savādais gadījums lika zinātniekiem
sarosīties, jo iznāk, lūk, kas: akācijas nogalināja par gudrākiem un
augstākiem uzskatītus radījumus. Tātad augiem tomēr piemīt saprāts...
1880. gadā Čārlzs Darvins izdeva grāmatu par augu spēju kustēties.
Līdz tam neviens par kaut ko tādu neuzdrošinājās runāt. Grāmatas
nobeigumā Darvins rakstīja, ka ikkatrs saknes galiņš uzvedas kā zemāko
dzīvnieku smadzenes. Ja palūkosimies, kā pa augsni virzās saknes, tad
ievērosim, ka tās kustas tāpat kā čūskas vai citi radījumi bez kājām.
Pētot saknes, zinātnieki to galos atrada mikroskopisku pārejas zonu, kas
izmanto vislielāko skābekļa daudzumu. No šiem niecīgajiem punktiņiem,
kas ir mazāki par vienu milimetru, tiek sūtīti signāli, ko moderni
aparāti identificē kā analogus mūsu smadzeņu sūtītajiem.
Iedomāsimies augu, kam ir miljoniem sakņu galiņu ar 600 un vairāk
kilometru kopējo garumu. Smalkā un sarežģītā sakņu sistēma izskatās
tieši tāpat kā internets. Abi ir tīkli ar līdzīgu signālu un darbības
shēmu – mazas, gudras skaitļojamās mašīnas, kas rīkojas kompleksi un
saskaņoti. Turklāt gan internets, gan augu sakņu sistēma radīti tā, lai
varētu turpināt dzīvot arī pēc to iznīcināšanas.
Var izravēt 90% sakņu, bet augs būs dzīvotspējīgs, var iznīcināt 90%
interneta, bet to būs iespējams atjaunot. Jā, augi nevar staigāt, bet
šis fakts vien vēl nenozīmē, ka to attīstības pakāpe nevar būt augstāka
kā daļai dzīvnieku, kas cilpo apkārt uz nebēdu. Biologi domā, ka dzīvie
organismi var piederēt pie jauktas grupas, respektīvi, robeža starp
dzīvniekiem un augiem nav tik izteikta, kā tika uzskatīts līdz šim.
Stefano Mankuzo kopā ar domubiedriem strādā pie augiem hibrīdiem,
daļēji mašīnām – robotiem, daļēji dzīviem organismiem. Zinātnieks
uzskata, ka vieglāk ir radīt mākslīgus augus, nevis dzīvniekus, jo augi
vairāk līdzinās robotiem – tiem ir elektriskie signāli, izskaitļošanas
spējas. Augu saistība ar mašīnām ir acīm redzama, apgalvo profesors.
Rīss – attīstītāks par cilvēku?
Reizēm gliemis apēd salātu lapu, bet reizēm ir otrādi. Ir slikti būt
mazam dzīvnieciņam vietā, kur augsnē ir maz barības vielu, jo augi
izliek lamatas – līmlentes, slīdkalniņus, dzeloņus, spīles. Plēsīgie
augi neēd visus kukaiņus pēc kārtas, piemēram, apputeksnētājus tie
neaiztiek un pat sargā. Uz pasaules ir 650 tūkstoši plēsīgo augu. Tie ir
visur, izņemot polus un tuksnesi. Ir kāda brīnumaini skaista puķe –
darlingtonija. Tā līdzinās kobrai ar ūsām vai šķeltu mēli, uz kuras
labprāt nolaižas kukainīši. Lamatu stratēģija, slepkavības shēma ir
vienkārši ģeniāla!
Zieda skaistums, krāsa un nektārs pievilina kukaiņus, un tad tie pa
laipu vai mēli tiek ievilināti zieda iekšpusē, kur atrodas viltus logi,
kas rada iespaidu, ka pa tiem var izkļūt brīvībā. Dumiķītis sitas gar
caurspīdīgo sienu līdz bezspēkam un neapjēdz, ka izeja atrodas zem
kājām. Kad kukainis pagurst, tas nošļūc lejā, un augs to apēd. Tomēr
kopumā augi plēsonīgajā spēlē uzvar reti, jo biežāk, protams, dzīvnieki
ēd augus.
2003. gadā tika atklāts, ka cilvēka genomā ir 26 tūkstoši gēnu,
kamēr rīsā ir 50 tūkstoši gēnu. Šis fakts pilnībā apgāž teoriju, kas
pauž: jo attīstītāks organisms, jo vairāk tajā gēnu. Tomēr uz šo faktu
var paraudzīties arī no citas puses. Ģenētikas pētnieks Aksels Hāns reiz
sacīja: "Jā, jā, viss ir kārtībā – jo tālāk evolucionējis organisms, jo
vairāk gēnu. Rīss ir attīstītāks par mums. Pamēģiniet pavadīt ziemu,
stāvot ūdenī, un ēst tikai sauli, jums nekas nesanāks, jo neesat tam
ģenētiski piemērots.”
Mūsu zināšanas par to, kā iekārtota pasaule, ir paviršas un
hipotētiskas, patiesībā mēs nezinām, kāds ir katra dzīvā organisma
eksistences mērķis un uzdevums. Uz Zeme nenotiek sacensības mūsu
izpratnē, mēs nevaram pateikt, kurš vinnē, kurš zaudē, jo attīstība
notiek dažādos virzienos, vienam organismam virzoties pa labi, otram –
pa kreisi.
Tomēr mēs visi – cilvēki, burkāni, klintis, ziloņi, ūdenskritumi,
mikrobi – esam šeit, un mūsu likteņi ir saistīti. Augi nodrošina barību
dzīvniekiem, cerot, ka tie savukārt pavairos augus. Mēs nezinām, kādas
ambīcijas slēpj augu skaistums un pievilcība, varbūt mēs esam vajadzīgi
mimozai, lai tā varētu ceļot... Kopš 20. gadsimta sākuma vairāku valstu
zinātnieki pēta mimozu, kas ir ļoti jūtīgs augs. Septiņdesmitajos gados
padomju zinātnieki mimozu „iemidzināja” ar hloroformu, dedzināja ar
sveci un, tāpat kā vardei, laida cauri elektrisko strāvu. Mimozas spēja
reaģēt un komunicēt ar lapu kustībām izrādījās apbrīnojama.
Vai spējat noticēt, ka augi tiešā nozīmē dejo mūzikas pavadībā? Tie
mīl maigu, dabisku mūziku, turpretī elektroniskas skaņas un roks tos
beidz nost. Ko nozīmē augu plastiskās kustības, kāpēc tās vajadzīgas,
mēs nezinām. Septiņdesmitajos gados hipiju kustības laikā bija modē
eksperimentēt ar skaņām. Džezs un klasika augiem patika, bet Rondžera
Rodžera speciāli augiem rakstītais skaņdarbs „Zaļā” riebās ne vien
augiem, bet arī cilvēkiem. Augi ir jutīgi ne vien pret mūziku, bet arī
pret deju.
Jaunā pētniece Stella Ponina katru rītu kliņģerītei dejoja indiešu
deju, un kliņģerīte augstumā un kuplumā par 60% apsteidza kontrolgrupas
puķes. Ar ļoti jutīgu aparatūru iespējams pat sadzirdēt augu radītās
skaņas, kas ir ritmiskas un patīkamas.
Japāna ir zeme, kurā cilvēki izjūt īpašu piederību pie dabas un pret
visu dzīvo izturas ar sevišķu cieņu. Te ar ultramodernu aparatūru tiek
pētīts augu miegs. Japāņu zinātnieki ved ziedus pastaigāties un dzied
tiem šūpuļa dziesmas... Visiem dzīvniekiem un augiem ir kopīgs
bioloģiskais pulkstenis. Kad noriet saule un nodziest gaisma, acis veras
ciet ne tikai zvēriņiem, arī augiem aizveras lapas.
Pulksten 18 biologs puķu istabās nodzēš gaismu un dodas mājās, bet
mazā mimoza iemieg. Izrādās, ja augam atņem miegu, tas nodzeltē un
nomirst tāpat kā cilvēks, kam laupīts miegs. Miega kvalitāte ietekmē
auga ilgmūžību. Ir zināms, ka iemigšana regulē mitruma režīmu, tomēr
pilnībā augu iemigšanas fenomens nav skaidrs.
Par augu atmiņu un dvēseli
Augi reaģē arī uz bojājumiem un infekcijām, tie spēj radīt antivielas un
cīnīties ar vīrusiem. Augiem piemīt arī atmiņa – mežs glabā atmiņas par
ugunsgrēku, bet lauks – par mašīnu, kas to nopļāvusi. Signāls augu
atmiņā glabājas ilgāku laiku un aktivizējas, ja tiek saņemts cits
līdzīgs signāls. Tas nozīmē, ka augu „galvas” ir pilnas ar idejām, tikai
tās atrodas zemē. Varam augus iztēloties kā cilvēkus, kas sasprausti ar
galvām zemē un ar kājām stiepjas pret debesīm.
Bonnas universitātes laboratorijā vairākus gadus tika pētīts
kukurūzas fizioloģiskais mehānisms. Zinātnieki secināja: ja pie saknēm
novieto žiletes asmeni, tās augs citā virzienā un nepakļaus sevi
sagriešanās draudiem. Tāpat augi nekļūdīgi zina, kad tiem jāzied un kad
jāpaliek mierā, turklāt tie spēj pieņemt sinhronus lēmumus, un tas
nozīmē, ka augiem ir komandas centrs, kas nosaka, kad jāsākas vai
jābeidzas kādam procesam. Tas nozīmē, ka saknes pārstrādā milzīgu
informācijas apjomu, „domā” un „analizē”.
Dialogs starp cilvēku un augu
Jau sen tiek veikti lingvistiski eksperimenti ar dzīvniekiem, vaļiem,
delfīniem un suņiem, bet tikai retais nojauš, ka tas pats tiek darīts ar
augiem. Augi vienmēr bijuši apvīti ar mistikas plīvuru, un augu vēsture
cieši saistīta ar okultisma vēsturi. Dažās šamaņu tradīcijās tiek
runāts par zināšanām un spēku, kas mājo maģiskajās sēņu narkotikās.
Amerikāņu pētnieks, mitologs Roberts Gordons Vosons reiz piedalījās
ceremonijā Meksikā, kuras laikā viņam bija iespēja izjautāt svēto sēni
teonankatlu (acteku valodā – dievu gaļa). Pētnieks jautāja par savu dēlu
un ar šamaņa starpniecību saņēma atbildi, ka ar dēlu viss esot kārtībā,
bet viņš atrodoties citur, nevis tur, kur domā Vosons. Sēnes apēdušais
šamanis sacīja arī, ka kāds Vosona radinieks drīz mirs.
Pēc pāris mēnešiem patiesi negaidīti nomira viens no pētnieka
brāļiem. Pēc dažiem gadiem pētnieks atkal piedalījās burvju sēņu
ceremonijā un rakstīja: "Kad viss iet labi, sēnes sāk runāt un,
iespējams, atbildēt ne tikai uz uzdotajiem jautājumiem, bet arī stāstīt
par visbūtiskākajām lietām, ko tu pats nespēj formulēt.” Ar sēņu garu
regulāri konsultējas arī masateki indiāņi no Meksikas dienvidu štata
Oahakas.
20. gadsimta sākumā zinātnieks Čandra Bosē ar pašizgudrotu aparātu
kreskogrāfu veica eksperimentus, kuru laikā pierādīja, ka augiem ir
nervu sistēma, kā arī to, ka iedarbība ar radioviļņiem paātrina augšanu
un uzlabo veselību. Augu sajūtu orgāni, protams, ir veidoti citādāk nekā
cilvēkiem un darbojas pēc pavisam citiem principiem. Galvenā atšķirībā
ir tā, ka augu nervu sistēma nav veidota kā atsevišķa sistēma, bet
vienmērīgi sadalīta pa visām šūnām, augiem nav muskuļu, bet tie spēj
kustināt ne vien atsevišķas lapas vai zarus, bet arī milzīgo lapotnes
simfonisko orķestri, tiem nav acu, bet par gaismas uztveres orgānu kalpo
šūnas.
Ikdienā mēs neiedomājamies, ka augi spēj paveikt daudz ko
apbrīnojamu, piemēram, daži tropu augi, lai pievilinātu apputeksnētājus,
izdala spēcīgu maitas smaku. Lai radītu kaut ko tādu, ir jāzina
oriģināla smaka. Tas nozīmē, ka augiem ir oža un atmiņa, nemaz nerunājot
par neiedomājamo smakas radīšanas mehānismu. Eksperimenti ar sāpju
nodarīšanu augiem pierāda, ka augi jūt sāpes un atceras – sāpju vietās
sliktāk aug jauni dzinumi. Turklāt tiem, tāpat kā cilvēkiem, ir
īslaicīgā un ilglaicīgā atmiņa. Augi spēj atminēt cilvēku, kas tiem
nolauzis zaru, turklāt atmiņa par šo cilvēku dzīvo desmit stundas. Uz
pāri darītāja parādīšanos augs reaģē ar elektriskā potenciāla
palēkšanos.
Sešdesmito gadu beigās amerikāņu spiegs Klīvs Baksters ar melu
detektoru pārbaudīja augu reakciju uz cilvēku domām, savukārt krievu
fiziķis Viktors Adamenko, pamatojoties uz Bakstera pētījumiem, pieļāva,
ka daži augi, kas bijuši mēmi nozieguma liecinieki, spēj izklāstīt savu
versiju apsūdzēto nopratināšanas laikā.
Praksē to izmēģināja psihiatrs Aristīds Esers kopā ar fiziķi Tomasu
Eteru. Viņi iztaujāja kādu sievieti melu detektoram pieslēgta
filodendrona klātbūtnē. Zieds signalizēja, ka sieviete melo. Adamenko
apgalvoja, ka augi spēj atbildēt uz tiem tuvu cilvēku domām gan viņu
fiziskā klātbūtnē, gan 200 kilometru attālumā.
Daži zinātnieki apgalvo, ka laika gaitā cilvēks var izveidot
noturīgu saikni ar auga šūnām. Piemēram, kalifornietis Luters Berbenks
ar vienkāršām sarunām un iztēli radīja kaktusu bez adatām. Viņa
instruments bija valoda, un augi viņu ne vien saprata, bet arī pakļāvās
un atbildēja. Radās kailais kaktuss un citi augi mutanti – milzīgas
sulīgas plūmes, viscaur balta margrietiņa un smaržīga ūdens lilija.
Pats Berbenks sacīja, ka, ilgstoši sarunājoties ar augiem, viņš ar
tiem nonākot vienotā mīlas vibrācijā, kurai neesot nekā neiespējama.
Arī psihiatrs Džons Meijess uzskatīja, ka augi ne vien spēj atbildēt
uz to, ko viņiem stāsta, bet ka to veidols ir cieši saistīts ar viņiem
tuvu cilvēku. Primitīvās tautas to zinājušas jau sen.
Patiesi, lai nonāktu kontaktā ar augiem, valoda nav noteicošā,
reizēm pietiek ar meditācijām un lūgšanām. Kristus varēja panākt, lai
vīģes koks nokalst no viena nolādējuma, tad, vēršot pret koku lūgšanu,
var panākt pozitīvu rezultātu.
Saka, ka vientiesīgu cilvēku dārzos puķes ziedot krāšņāk un koki
zaļojot kuplāk, jo viņu dvēselē nav ļaunuma. Ja ģimenē valda saskaņa,
arī aiz loga viss aug un zaļo. Ja mājās ieperinājies naids, vari liet
vai mēslot, tāpat nekas neaugs.
Starp citu, šajā kontekstā labi iederas jautājums par veģetārisma
morāli ētisko pusi. Veģetāriešu sauklis „es nevienu neēdu” neatbilst
patiesībai, jo dzīve savā būtībā ir plēsonīga – vienas dzīvās radības
pret savu gribu baro citas. Un tikai augi barojas no gaismas enerģijas.
No turienes arī rodas to īpašais trauslais spēks.
Protams, tamlīdzīgas idejas ne vienam vien var šķist kaitinošas, jo
aizskar pārliecību par cilvēku kā augstāko būtni uz planētas. Tomēr
varbūt gliemis no salātu lapas nemaz tik tālu nestāv, un varbūt arī mūsu
nesasniedzamie augstumi nemaz tik augsti nav. "Cilvēks no zāles, kas
aug viņam zem kājām, nemaz tik ļoti neatšķiras,” rakstīja bioķīmiķis,
Nobela prēmijas laureāts Alberts Sent–Djerdi.
Evija Hauka, žurnāls „Patiesā Dzīve”
Avots: http://www.kasjauns.lv/lv/zinas/67675/petnieki-augiem-piemit-intelekts-un-neparastas-spejas