(turpinājums)
- Internets kā
komunikācijas līdzeklis vai kā izziņas krājums?
- Galvenokārt kā izziņas krājums. Piemēram, amerikāņu un citu valstu
stratēģiskos dokumentus lasu Internetā.
- Tomēr ir jājautā –
kāpēc šī amerikāņu subkultūra, kas viņiem pašiem ir viņu vienīgā kultūra, guva
un gūst tik vieglas uzvaras visā pasaulē?
- Es līdz šim speciālajā literatūrā neesmu saskāries ar šādu oriģinālu
jautājumu! Kādēļ savulaik izdevās izmantot gan Pikaso, gan Kandinski, Modrianu,
Djušanu, Polloku un citus? Tādēļ, ka iepriekš viņus neviens tā īpaši
neatbalstīja. Viņi gleznoja no sirds, bet sabiedrībai tas nepatika un
neinteresēja. Viņu darbus neviens nepirka, bet tā tomēr bija viņu sirdslieta,
viņu daiļrade. Kad viņus sāka speciāli morāli atbalstīt, finansēt, slavēt
presē, viņi ļoti ātri kļuva slaveni. Tas sekmēja it kā vieglo uzvaras gājienu.
Tas bija – mūsdienīgi izsakoties – globāls "pīārs” (sabiedriskās attiecības –
red.), kas viņus sabiedrības lielā daļā padarīja par galvenajiem varoņiem.
Cilvēki sāka ticēt avangarda it kā milzīgajai vērtībai.
- Tas arī tas
jautājums – kāpēc, jūsuprāt, stabilajā vecās Eiropas kultūras tradīciju
gaisotnē audzinātais pilsonis tik apbrīnojami ātri – faktiski dažu gadu laikā –
pakļāvās amerikāņu vērtībām?
- Tomēr nav tā, ka pilnībā visi pakļaujas.
- Nomācoši lielākā
daļa tomēr pakļaujas.
- Jā! Eiropā varam novērot, ka pakļāvusies nomācoši lielākā daļa. Arī Latvijā
ir nomācoši liela piekrišana. Bet tomēr ne visi, ne gluži visi.
- Nu tad kāpēc
šķietami normāls cilvēks tagad saka tā – man neko nevajag, es te, zini, visu
dienu esmu nostrādājies savā bankā, esmu pārguris, tāpēc vakarā man dodiet,
lūdzu, tikai kaut kādus seriālus vai kaušļu kino ar vardarbības un nereāla
seksa elementiem? Viņš jau pats to prasa!
- Es to nezinu. Varu tikai „filosofēt”. Viens no iemesliem būs tas, ka kopš
pagājušā gadsimta septiņdesmitajiem gadiem strauji sāka veidoties jau minētās
dažādās subkultūras. Cilvēki ieraujas un dzīvo tikai savā vidē,
neinteresējoties par profesionālo mākslu un māksliniecisko kultūru vispār. No
vienas puses divdesmitajā gadsimtā cilvēki kļuva izglītotāki, taču tas ļoti
savdabīgā veidā, bumeranga veidā, atgriezās atpakaļ pie inteliģences, kura
sekmēja un panāca šo vispārējo izglītotību. Faktiski jārunā par divām
kategorijām – pie mums pierasto inteliģenci un Rietumos pazīstamajiem
intelektuāļiem. Pieņemsim, ir šie deviņdesmit procenti un tie desmit procenti.
Rietumos vispār jēdzienu ‘inteliģence’ nemaz nelieto, viņi tos desmit procentus
sauc tikai par intelektuāļiem. Un viņi dabūja izjust bumeranga efektu, jo
izrādījās, ka tie deviņdesmit procenti izglītotie cilvēki tagad izvēlējās kaut
ko citu, bet nevis intelektuāļu ieteikto „augsto kultūru”. Viņi izvēlējās savu
profesiju un vakarā mākslinieciski lētās kinofilmas. Turklāt intelektuāļi ar
savu „augsto kultūru” arī reāli izvērtās par atsevišķu subkultūru.
- Tad tagad sanāk, ka
amerikāņi tomēr šeit nav vainojami?
- Kādā ziņā?
- Cilvēki taču paši to
izvēlējās. Izmācījās, kaut ko saprata un – izvēlējās.
- Ne gluži tā. Izvēlē joprojām būtiski līdzdarbojas tā
intelektuāļu/inteliģences daļa, kura cenšas sevi tuvināt varai un tādējādi līdzdarboties
izglītības, zinātnes, mediju, mākslinieciskās kultūras attīstībā, kas praktiski
nozīmē dažādu garīgo un morālo normu, priekšstatu, izglītības standartu
izstrādi un realizāciju. Viņi līdzdarbojas tajā izglītojošajā un audzinošajā
procesā, kas tieši un netieši joprojām ietekmē cilvēku izvēli vakarā pēc darba.
Ja, piemēram, intelektuāļi/inteliģence ir izskaudusi vispārizglītojošos
humanitāros priekšmetus no augstskolas un pat vidusskolas programmām, tad tas
arī būs viņu „ieguldījums” minētajā izvēlē vakarā pie televizora. Kultūras un
varas vienotības savdabīgi ideālo modeli varējām vērot Padomju Savienībā. Tā
teikt, normālā valstī tas ir abpusēji ieinteresēts process. Protams, šodien
daudzās valstīs ir izveidojusies un nostiprinājusies politiķu subkultūra, un no
tām gudrākās nebaidās piesaistīt intelektuāļus. Vai atceraties, kas notika
Latvijā pēc 1991. gada? Politiķi vietējo inteliģenci pasūtīja pie velna –
paldies, ka palīdzējāt mums izvirzīties, bet tālāk mēs iesim paši! Piemēram, es
piedalījos pirmajos divos Tautas Frontes kongresos. Pirmajā kongresā pazinu
gandrīz visus zālē sēdošos, bet otrajā kongresā zālē jau sēdēja man sveši
cilvēki, un es pēc desmit piecpadsmit minūtēm aizbraucu uz mājām. Latvijā
inteliģence/intelektuāļi vairs nebija vajadzīgi. Bet gluži bez viņiem iztikt
arī nevar, un to varbūt kādreiz sapratīs arī latviešu politiskā kliķe. Rietumos
tie cilvēki, kuri palīdz propagandēt amerikānismu, vienlaikus tiecas arī pēc
varas, specdienesti daudziem palīdz iegūt varu, lai viņi diktētu valsts
kultūras politiku.
Bez fondiem klātos grūti
- Vai tas patiešām
ietilpst amerikāņu ģeopolitiskajos plānos – atraisīt cilvēkos tendenci baudīt
viņu abstrakto mākslu plus vēl apzināti tiekties pēc varas, lai šo pozīciju
nostiprinātu?
- Tagad amerikāņi vairs neizmanto tikai abstrakto mākslu. Tā viņi ģeopolitikā
galvenokārt rīkojas apmēram līdz septiņdesmitajiem gadiem, kad parādījās
postmodernisms – visi šie lētie romāni, videofilmas, seriāli un tā tālāk.
Domāju, amerikāņi divdesmitā gadsimta beigās zaudēja kontroli pār „kultūras
tirgu”. Reigana sāktās ģeopolitiskās kampaņas laikā Rietumu „kultūras
produkcijas” tirgoņi paši atrada ceļu uz Austrumeiropas tirgu. Turklāt pirmajā
laikā padomju cilvēki kā apmāti pirka ilgi aizliegtās un kaitīgās Rietumu kultūras
„dārgumus”,- pirka, skatījās, lasīja visu pēc kārtas. Bijušajās sociālisma
zemēs amerikāņu ģeopolitiķi tāpēc galveno uzmanību koncentrēja nevalstisko
organizāciju aktivizēšanai, jaunatnes aptveršanai, speciāli atlasītu kadru
politiskajai un profesionālajai izglītošanai „uz vietas” vai ASV, vēlamajā
konceptuālā un faktoloģiskajā garā izstrādātas mācību literatūras izdošanai
politoloģijā, visjaunāko laiku vēsturē, socioloģijā, ekonomikā, vadības
zinātnē, sociālajā psiholoģijā. Postmodernisma māksla kā ideoloģiskais
instruments palika galvenokārt tikai amerikāņu dibināto Mūsdienu mākslas centru
kompetencē. Pilnībā bez „mākslas” amerikāņi nevarēja iztikt, jo visi šīs jomas
„fani” tomēr aizvien paliek dumpinieki, nesaprastie, nepieņemtie, tie, ar
kuriem var ērti manipulēt. Bet vispār postsociālisma telpā galvenais akcents
tika pārcelts uz sabiedrības politiskajām aktivitātēm.
- Tātad savas mākslas
invāzijas ideja savu funkciju ir izpildījusi?
- Pavērojiet, cik interesanta ir situācija ar Mūsdienu mākslas centru Latvijā.
Atceros, kā sākumā visi pie mums priecājās, Soross solīja uzbūvēt jaunu ēku,
tūlīt iecēla direktoru, kuratorus. Ja nemaldos, vēl tagad eksistē kaut kāda
struktūrvienība, kas darbojas un reizēm kaut ko arī organizē. Soross solīja,
bet neko nav uzcēlis, lai gan daudzviet Eiropā šādus centrus tomēr uzcēla. Tie
darbojas, bet vairs nav ģeopolitikas aktuāla sastāvdaļa. Manuprāt, gan Latvijā,
gan Krievijā un visā Austrumeiropā amerikāņiem būtu klājies nesalīdzināmi
grūtāk, ja būtu jāturpina iedarboties tikai ar abstrakto mākslu, jo šeit
klasiskās mākslas garīgās tradīcijas tomēr bija daudz spēcīgākas. Varat man
nepiekrist, bet, ziniet, faktiski viss padomju periods mākslā tomēr ir vienots
ar garīgumu, vienots ar to, kas pietrūkst postmodernismam. Es nerunāju par tiem
darbiem, kuriem bija konkrēti ideoloģiskie un politiskie mērķi. Taču kopumā šā
perioda mākslai piemīt milzīgas garīgās un morālās vērtības. Tas, ko
tradicionāli saucam par vispārcilvēciskajām vērtībām, šajā mākslā ir
nesalīdzināmi augstākā līmenī nekā šodienas postmodernisma „projektos”. Tāpēc,
ja būtu bijis jāturpina tikai ar savas mākslinieciskās kultūras invāziju,
amerikāņiem klātos grūti. Tāpēc viņiem, manuprāt, vairs nekas neizdosies
Krievijā. Nezinu, kā viņiem klāsies ar saviem ģeopolitiskajiem plāniem
Eirāzijas mērogā.
- Vai Āzijā jūs viņiem
neko labu nesolāt?
- Arī citviet viņiem izdevies panākt pietiekami daudz. Par to liecina notikumi
Gruzijā, Ukrainā, Uzbekistānā, Kirgīzijā, Afganistānā, kur viņiem daudzviet pat
izdevās izvietot savas militārās bāzes. Viņi strādā arī Armēnijā, plaši pašlaik
viņi rosās Azerbaidžānā, kur ļoti aktīvi darbojas Sorosa fonds. Taču pēc
Krievijas un Ķīnas savstarpējās stratēģiskās vienošanās, Šanhajas sadraudzības
organizācijas šā gada jūlija apspriedes, kurā piedalījās arī Irānas, Indijas un
Pakistānas valdības vadītāji, ir izveidojies Āzijas globalizācijas modelis kā
pretspēks vienpolārajai pasaulei ar ASV centrā. Taču, saprotams, mondālisms,
transatlantisms, transeirāzisms aizvien paliek kā viens no galvenajiem
amerikāņu mērķiem, proti – izveidot savdabīgu pasaules federāciju ar vienu
vadības centru, kas atrastos Amerikā.
- Jā, nu ko lai saka:
tas taču allaž bijis mūžīgais visu impēriju zilais sapnītis – iekarot visu
pasauli un tur valdīt, sevi mierinot ar domu, ka "nesam taču apgaismību,
brīvību un visus pārējos civilizācijas labumus”…
- Jā, amerikāņi par to sapņo visnotaļ atklāti. Katrā ziņā no Āzijas pakļaušanas
amerikāņi tik viegli neatteiksies, tas ir skaidrs. Priekš Baltā nama
prognozējot pasaules attīstību līdz 2025. gadam, amerikāņu specdienesti
vislielāko uzmanību pievērš Ķīnai un Indijai, novērtē šo valstu milzīgo
potenciālu, un, protams, aizvien ļoti uzmanīgi skatās uz Krieviju.
Intelektuāļi – varas kalpi
- Tik daudz par
politiku, jeb – precīzāk – tieši ģeopolitiku, bet, ja tomēr atgriežamies pie
kultūras, jāatzīst, man nerodas iespaids, ka amerikāņu kultūrai austrumos
klājas tik pat viegli kā Eiropā. Iespējams, man nav pietiekamas informatīvās
bāzes, lai par to spriestu…
- Kultūras jomā viņiem tur, protams, viegli neklājas, jo tur valda islāms, un
tā ir pilnībā cita attieksme pret kultūru, kurā savukārt dominē reliģija,
stingras tradīcijas, noteikts izglītības un audzināšanas formāts. Taču
amerikāņi ir sapratuši, ar ko jāsāk, un galvenokārt cenšas savā
postmodernistiskajā vidē ievilināt jauniešus, un – jāatzīst – tas viņiem arī
izdodas. Vēl grūti spriest, cik dedzīgi islāma mākslinieki pārslēdzas uz
akcijām, instalācijām un tā tālāk, bet laikam jau gluži bez sekām tas nepaliks.
Arī Austrumu zemēs jaunieši ir nabadzīgi, uz viņiem pietiekami lielu ietekmi
atstāj kino industrija, seklie postmodernie romāni, mūzika, masu kultūras
preces. Turklāt jāatceras, ka islāma zemēs ir ļoti liela dzimstība, un pēdējā
laikā viņi ļoti daudz klejo pa pasauli, dzīvo, strādā un mācās Eiropā, kur arī
daudz ko pārņem. Arī musulmaņu dzīvē viss strauji mainās. Uzskatāms un populārs
piemērs ir galvassegu nēsāšana meitenēm, sievietēm,– puse grib tās nēsāt, bet
puse jau cīnās par tiesībām nenēsāt. Katrā ziņā islāma kultūras adaptācija
Rietumu makdonaldiskajā kultūrā jau ir pietiekami liela. Esmu sastapies ar pašu
musulmaņu zinātnieku sagatavotām metodiskajām rekomendācijām speciāli Eiropā
izvietotajām islāma izglītības iestādēm, kas nepārprotami liecina par kultūras
adaptācijas un integrācijas tendencēm.
- Vēlreiz vēlos
atgriezties pie šī jautājuma – kāpēc amerikāņu subkultūru ideoloģija tomēr tik
vienkārši atnāk un uzvar? Kāpēc tradicionālās, fundamentālās kultūras gan
rietumos, gan austrumos ar savām it kā lielākajām vērtībām tomēr nespēj ar to
efektīvi konkurēt?
- Es tagad atbildēšu tā, kā pirms piecdesmit un varbūt pat pirms trīsdesmit
gadiem nevarētu atbildēt, jo to uzskatītu par nekorektu izrunāšanos. Šodien ir
viennozīmīgi skaidrs, ka cilvēks savā būtībā ir vājš un morāli nestabils. Viņš
pakļaujas, nepretojas, iet pa vieglāko ceļu, viņam interesē pat dažādas
perversas lietas, amorālības, vardarbība. Agrāk ļāvāmies ilūzijai, ka cilvēks
savā būtībā ir labs, slikta var būt tikai valsts iekārta, sociālā vide. Bet
tagad redzam un nebaidāmies teikt – nē, ir tikai sekss un tirgus.
- Esam spiesti
konstatēt – tā tas ir. Bet tad nu gan tagad ieejam, manuprāt, mazliet bīstamā
fāzē. Vai tikai nav lietderīgāk sākt pārvērtēt mūsu skatījumu uz cilvēka
patieso dabu no pilnībā visiem viedokļiem, tostarp arī, runājot par kultūru? Jo
tagad sanāk, ka patiesībā cilvēks bijis apspiests, viņa īstās vēlmes nav
īstenotas, viņam uzspiežot kā mākslu baudīt to, kas viņam ir teju pretdabīgs?
Tagad atnāk amerikāņi un – tā sanāk! – patiešām atbrīvo viņu, pasniedzot to, ko
viņš patiesībā visvairāk vēlas.
- Lielās līnijās tas tā patiešām sanāk, jo būtībā jau amerikāņi arī ir tādi
paši cilvēki, kādi esam mēs visi. Šodien šis jautājums zināmā mērā ir saistīts
ar to, ko tagad dēvējam par kultūras internacionalizāciju, citkārt – kultūras
globalizāciju. Tā ir nepārprotama pasaules sadalīšanās šajos deviņdesmit un
desmit procentos. Patiesībā tie desmit
procenti, zinot un izprotot visas tendences labāk par tiem deviņdesmit
procentiem, kopumā izturas ciniski. Tā ir viena no drūmākajām mūsdienu iezīmēm,
ka intelektuāļi ir totāli ciniski. Viņi uzspļauj visiem pārējiem. Vairs nav nekādas runas par to, ka
intelektuāļu sūtība ir apgaismot un audzināt, palīdzēt tiem, kuri ir vāji,
padarīt visus līdzvērtīgus un līdztiesīgus. Nē! Visas cēlās idejas ir
nolīdzinātas pilnībā līdz nullei. Šī elite tagad atklāti un ciniski
nerēķinās ar pārējiem, un visi viņu pūliņi veltīti tikai vienam mērķim, proti,
lai saglabātos esošais stāvoklis, lai nekas nemainītos, lai viņiem nezustu viņu
bagātība, viņu vara un viņu ietekme.
- Vai jūs tagad
runājat tikai par intelektuāļiem, vai jau par viņu un tā dēvēto oligarhu
savienību?
- Šos, saprotams, nosacīti izdalītos desmit procentus veido abi kopā – gan
intelektuāļi, gan oligarhi. Katrā ziņā intelektuāļi kalpo oligarhiem. Piemēram,
tie paši kisindžeri un bzežinski – viņi taču kalpo Amerikai, vai ne? Esmu
pārliecināts, ka viņi ir ļoti gudri cilvēki un lieliski saprot, ka kalpo un nav
tā, ka viņi paši neapzinās, ko dara. Rietumeiropā, piemēram, inženieris vai
skolotājs sevi neuzskata par intelektuāli, – viņš ir izmācījies, apguvis
profesiju, strādā un viss. Bet intelektuāļu sūtība ir kalpot, viņi ir spiesti
kalpot un daudziem arī patīk kalpot. Un mēs labi redzam Latvijā, kā rodas
dažādi valdošo spēku "galmi”, ko veido mūsu intelektuāļi – dzejnieki,
mākslinieki un citi, un kā viņi kalpo sistēmai. Viņi lemj par savas valsts
kultūrpolitiku, un dara to pietiekami ciniski, un – tas ir visbēdīgākais – dara
to, faktiski neņemot vērā latviešu kultūras intereses. Viņu prāti nodarbināti
tikai ar kaut kādām ģeopolitiskajām kategorijām – ANO, NATO, ES. Amerikāņu un
Eiropas Savienības ierēdņu viedokļi viņiem ir vissvarīgākie. Drausmīgs fakts ir
tas, ka Latvija visus šos gadus pēc neatkarības atgūšanas par savu galveno
valstisko mērķi bija izvirzījusi iestāšanos atkal kādā citā savienībā. Par
galveno valstisko ideālu padarīja „stratēģisko mērķi” atkal zaudēt savu
brīvību! Unikāla parādība!
- Tiesa, mazliet
novēloti, bet tagad jau pamazām tomēr sāk atklāti runāt arī par Eiropas
Savienību, vairs nav tikai propagandisks medutiņš.
- Jā, kļūst skaidrs, ka Eiropas Savienība ir viena liela demagoģija. Biznesa
projekts un klaja demagoģija aizokeāna diriģenta vadībā. Šajā aspektā
visbūtiskākais ir tas, ka arī Eiropas Savienības likteni galu galā izšķirs tā
pati kultūra. Bez Eiropas kulturoloģiskās vienotības jeb visiem vienas kopīgas
kultūras identitātes šī savienība kā integrāls ekonomiski politisks veidojums
nenoturēsies. Ekonomiski viss bizness ir sakārtots, savu armiju arī var
izveidot, bet ir skaidrs, ka mums nekad nebūs visiem viena kultūras identitāte.
Mums vienmēr būs katram sava kultūra un tātad arī savas nacionālās intereses.
Ne velti ES Konstitūcija par to klusē.
- Ja atkal aplūkojam
amerikāņus, tad, iespējams, var izvirzīt pretargumentu: kultūra mūsu izpratnē
var arī nebūt, bet kaut kam "tam līdzīgam” ir jābūt, un ar to varbūt arī ir
gana.
- Amerikā savulaik multikulturālisma ideju sagrāva tieši šie identitātes
meklētāji, kuri bija ne tikai etniskās, reliģiskās, kultūras identitātes
meklētāji. Visskaļākie identitātes meklētāji bija dažādu subkultūru pārstāvji –
geji, lesbietes, visādi transvestīti, visi tie, par kuriem mēdzam teikt, "ar
novirzēm”. Viņi pat ieviesa nievājošu apzīmējumu „reaktīvais multikulturālisms”,
jo nemaz nevēlas zaudēt savu „identitāti”, kuru tiem multikulturālisms gribot
atņemt. Šo subkultūru spēks ir pietiekami draudīgs. Tāpēc varam uzskatīt, ka
šodien kultūras internacionalizācijai efektīvs pretspēks varētu būt šī
neizbēgamā identitātes meklēšanas vitālā tieksme.
Intervēja Arnis Terzens; saīsināts variants publicēts žurnālā
„Kabinets”, 2005.gada septembra numurā [Nr.25]
Skat. arī Artūra Priedīša grāmatas: http://www.artursprieditis.lv/books.html
Avoti:
http://www.artursprieditis.lv/interview.html
http://www.tautasforums.lv/?p=4479
|