Arņa
Terzena saruna ar BSA profesoru Arturu Priedīti
- Kāpēc pirms sarunas uzsākšanas uzskatījāt par nepieciešamu mani
brīdināt, ka tās sekas mums varot būt arī neparedzamas, līdz pat pastiprinātai
dažādu specdienestu interesei, tamlīdzīgi?
- Redziet, saistībā ar milzīgo sadrumstalošanos sabiedrībā, ekonomikā,
izglītībā, komunikācijā, kas izraisīja dažādu subkultūru jeb minikultūru
rašanos, pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados Rietumu pasaulē ļoti lielu
vērību sāka pievērst identitātei. Mums šī identitātes problēma puslīdz aktuāla
kļuva tikai PSRS sabrukuma periodā astoņdesmito gadu beigās saskaņā ar
nacionālās pašapziņas kārtējo „atmodu”. Tā, piemēram, ASV visi meklēja, atrada
un atcerējās savus senčus, sākot ar prezidentiem un beidzot varbūt ar pēdējiem
Amerikas klaidoņiem. Līdztekus šim identitātes meklēšanas procesam pirmajā
vietā izvirzījās kultūra kā cilvēku darbības, uzvedības un saskarsmes pamats.
Tāds pavērsiens kultūras izpratnē ir saprotams, jo identitātes pamatā ir tādi
kultūras elementi kā etniskās saknes, garīgās kultūras tradīcijas, valodas
saknes. No septiņdesmitajiem gadiem Amerikas ideologi un ģeopolitikas veidotāji
saprata, ka vissvarīgākā tomēr ir nevis tirdzniecība, tehnoloģijas, armija, bet
gan kultūra, pret kuru iepriekš viņi izturējās visnotaļ pavirši. Amerikāņi
aptvēra kultūras perspektīvas – spēju iedarboties uz cilvēku emocijām, morāli,
idejisko pārliecību. Taču faktiski Amerikā pret māksliniecisko kultūru ļoti
vērīgi sāka izturēties jau kopš divdesmitā gadsimta sākuma, jo viņi precīzi
bija novērtēts: kurš pārvaldīs kultūru, tā rokās būs arī vara attiecīgajā
teritorijā. Un amerikāņi pēc Otrā pasaules kara lielā mērā ar mākslinieciskās
kultūras palīdzību sāka iekarot Eiropu… Lūk, tāpēc šodien vērsties pret amerikāņiem no kulturoloģiskā aspekta ir
visnotaļ riskanti. Šodien manuprāt viņu speciālie dienesti un vispār viņu
ideologi pret šīm lietām izturas daudz uzmanīgāk, nekā pret kaut kādiem
skaitļiem, militāro vai ekonomisko spiegošanu. Tādēļ arī jūs aicināju, sak,
runāsim tikai par „nevainīgu kultūru”, kaut gan ir skaidrs, ka kultūra ir
efektīvs ideoloģiskais un ģeopolitiskais instruments, ar kā palīdzību Amerika
jau pakļāvusi Eiropu un tagad tiecas pakļaut Eirāzijas atlikušo daļu, un vispār
visu pasauli.
- Kas ir tie avoti,
kas apstiprina jūsu argumentus, ka amerikāņu kultūras – ja to par tādu var
nodēvēt – ekspansija pasaulē ir apzināts politiski ideoloģisks process?
- Tie ir pašu amerikāņu materiāli, kuri jau sen publicēti un tagad tos var
lasīt grāmatās, arī Internetā. Jau divdesmitā gadsimta sākumā amerikāņi
deklarēja savas mesiāniskās tieksmes. Viņu valstsvīri skaidri un gaiši
sludināja, ka amerikāņi ir apdāvināti ar progresa garu, spēju pārvarēt reakciju
visā pasaulē, Dievs ir licis amerikāņiem vadīt cilvēces garīgo atdzimšanu, un
tāda ir amerikāņu dievišķā misija. Mēs līdz šim zinājām tikai divus gadījumus
vēsturē, kad kāds piešķir sev tādas globālas mesiāniskās funkcijas. Pirmā,
protams, ir Bībele, kurā Dievs ebrejiem piešķir izredzētās tautas statusu;
otrie bija vācieši, kuri nāca klajā ar savu ģenētisko pārākumu no rasu teorijas
viedokļa, un trešie (faktiski hronoloģiski otrie) ir amerikāņi, kuri jau,
piemēram, 1900.gadā no Kongresa tribīnes deklarēja amerikāņiem Dieva doto
prasmi vadīt mežonīgas un pagrimumā nonākušas tautas, lai visa pasaule atkal
nenonāktu barbarisma un tumsonības laikmetā. Šī amerikāņu globālā mesiāniskā
sūtība tiek nepārtraukti akcentēta divdesmitajā gadsimtā un visā savā naivi
ambiciozajā krāšņumā turpinās arī šodien. Tas skaidri redzams, piemēram,
Dallesa, Niksona, Reigana, Klintona, abu Bušu, prezidentu padomdevēja Bzežinska
izteicienos. Neslēpšu, uz mani tas atstāj diezgan satriecošu iespaidu.
- Tad tas tomēr nav
nekas sevišķi slepens! Aizvien nav saprotams, par ko tad jūs mani sarunas
sākumā brīdinājāt?
- Jā, viņi to neslēpj. Bet ir pamats pieņēmumam, ka pret šādas informācijas
aplūkojumu un traktējumu var reaģēt visnotaļ nopietni, jo runa ir par viņu
ģeopolitiskās stratēģijas un taktikas idejisko pamatbāzi. Labi ir zināms, ka
bijušajās sociālisma zemēs, kurās aktīvu darbību tūlīt legāli izvērsa dažādi
specdienestu pārraudzīti ASV fondi un organizācijas, amerikāņu ģeopolitikas
kritiska analīze ne būt nav bijusi tā apsveiktākā un visnotaļ atbalstītā nodarbošanās.
Gluži pretēji, un tā tas bija un joprojām ir arī mūsu dārgajā Latvijā. Eiropā
tagad dominē gluži cita, bet nevis katram eiropeiski izglītotam cilvēkam labi
pazīstamā kristiānismā un humānismā sakņotā eiropeiskā kultūra. Eiropā tagad
galvenokārt dominē tā dēvētā naudas un patērēšanas civilizācija jeb, vēl saka,
veikala un seksa civilizācija, kurā kultūra un šīs kultūras dzemdētā morāle ir
tikai tirgus attiecību un biznesa elements. Jau septiņdesmitajos gados es
nespēju ticēt, vai patiešām šie cienīgā izskata, pusmūža amerikāņu miljonāri ir
tik kaislīgi iemīlējušies abstraktajā mākslā, ka ir gatavi par to tērēt
miljoniem dolāru? Atbildi guvu tikai vēlākajos gados. Izrādās, amerikāņu
valdība, konkrēti CIP direktora Allena Dallesa un 1953. gadā speciāli amerikāņu
dzīves veida propagandēšanai izveidotās ASV Informācijas aģentūras personā,
speciāli pierunāja visus šos ‘rokfellerus, makarturus, huhenheimus’ un citu
klanu pārstāvjus, lai viņi finansē avangarda un postmodernisma mākslu, tādējādi
palīdzot savai valstij realizēt Dieva formulēto ASV misiju uz planētas.
- Bet par ko tad
viņiem būtu jāsatraucas mūsu sarunas kontekstā, ja skaidri redzam – viņu mērķi
jau ir īstenojušies un šī viņu ideoloģija droši soļo tālāk?
- Situācija pašlaik nav vienkārša. Manuprāt, amerikāņu zināmas aprindas varēja
būt apmierinātas aptuveni līdz šā gada vasaras vidum, kad jaunu savstarpēju
vienošanos noslēdza Krievija un Ķīna. Abu minēto valstu vadītāju parakstītā
dokumenta nosaukums ir „Kopīga deklarācija par starptautisko kārtību XXI
gadsimtā”. Pēc PSRS sabrukuma amerikāņu ģeopolitika saskārās ar Indijas un
Ķīnas straujo uzplaukumu. Ķīna tātad par partneri izvēlējās Krieviju, līdztekus
stratēģiski ģeopolitiskajām konsekvencēm parakstot vairākus konkrētus līgumus
par Krievijas gāzes un naftas pirkšanu. Sastopama pat informācija, ka atsevišķi
Krievijas ģeopolitiķi būtu gatavi Ķīnai „iznomāt” Sibīriju kā savdabīgu
placdarmu – dabas resursu avotu, kā vietu, kur vajadzības gadījumā pārvietot
cilvēkus un tā tālāk. Amerikāņu ģeopolitikas galvenais mērķis vienmēr ir bijis
savā varā iegūt Eirāziju. Tas ir labi zināms: tas, kurš valda Eirāzijā, valda
visā pasaulē, jo Eirāzija ir septiņdesmitpieci procenti no pasaules. Tātad –
Eiropa plus Āzija. Ar Eiropu amerikāņi it kā būtu sekmīgi tikuši galā, jo viņi
neslēpj, ka Eiropas Savienības izveidošana un paplašināšana ir ASV darbības
rezultāts. Tāpēc tagad amerikāņi koncentrē savus ģeopolitiskos resursus Āzijā,
lai, kā viņi paši saka, nostiprinātu pastāvošo ģeopolitisko plurālismu un nepieļautu
tādu koalīciju izveidošanos, kuras varētu apšaubīt un izaicināt ASV hegemoniju.
Avangardistu "atbrīvošana”
- Kā tieši, jūsuprāt,
Amerika "tika galā” ar Eiropu? Ar ko viņi sāka?
- Tas bija jau pirms Otrā pasaules kara, un viss sākās tieši ar kultūru. Bet
vispirms amerikāņi centās izveidot paši savu māksliniecisko kultūru. Pagājušā
gadsimta divdesmitajos gados viņi izstrādāja grandiozu tā dēvēto reģionālās
kultūras celtniecības plānu. To var salīdzināt ar savulaik Ļeņina izstrādāto
monumentālās mākslas propagandas plānu, kurā, starp citu, iesaistījās arī mūsu
Kārlis Zāle, Teodors Zaļkalns un citi latviešu mākslinieki, kuri tajā laikā
bija sevišķā cieņā, īpaši tēlnieki. Lūk, amerikāņi gribēja beidzot radīt savu
mākslu, savu literatūru, visu pārējo. Taču šis plāns viņiem neizdevās.
Amerikāņu „reģionālisma” māksla diemžēl bija sentimentāla, primitīva, un viņi
konstatēja, ka tā neinteresē Eiropu un faktiski arī viņus pašus tā nevilina. Un
tad viņi izdomāja, ka jācenšas izmantot Eiropas mākslu, konkrēti – Eiropas
moderno mākslu, adaptējot to savā vidē un pamazām pārņemot savā kontrolē.
- Kāpēc tieši moderno,
ne klasisko Eiropas mākslu?
- Viņi uzskatīja, ka modernā māksla visvairāk atbilst priekšstatiem par cilvēka
brīvību un daiļrades brīvību. Amerikāņiem modernā māksla, avangardisms
asociējās ar cilvēka gara brīvību, politisko brīvību, idejisko uzskatu brīvību,
kā arī demokrātiskuma līmeni sabiedrībā. Svarīgi, ka tajā laikā eksistēja divas
totalitārās valstis – PSRS un fašistiskā Vācija. Atcerēsimies, ka 1933. gadā
Staļins likvidēja visu moderno mākslu, burtiski viena dienā visu pagriežot tā
dēvētā sociālistiskā reālisma metodē. Un amerikāņiem tas bija izdevīgi, jo viņi
tūlīt šo brīvo, abstrakto mākslu ideoloģiski pretstatīja reālismam un
totalitārismam vispār. Viņi uzstāja, ka māksliniekam ir jābūt brīvam un jādzīvo
demokrātiskā brīvībā, lai arī kādas nesaprotamas abstrakcijas viņš radītu.
- Šeit gan laikam neko
nevarētu pārmest amerikāņu ideologiem, vai ne?
- Protams, no vienas puses tas tā ir. Bet jāatceras, ka šo abstrakto mākslu
ļoti strauji ievadīja izteikti komerciālā gultnē un ap to mākslīgi radīja
noteiktu auru. Jau kubisma periodā desmitajos gados amerikāņi iniciēja vētrainu
mākslas tirdzniecību, mākslas darbiem uzradās ļoti augstas cenas. Amerikāņi panāca,
ka avangards kļūst – kā šodien mēdz izteikties – prestiža māksla. Daudzi
saprata, ka ar to var labi pelnīt. Sākās globāla mākslas komercializācija un
abstraktās mākslas slavināšana, kas skāra ne tikai Ameriku, bet arī Eiropu.
Divdesmitajos un trīsdesmitajos gados Eiropas mākslinieku dzīvi ļoti būtiski
ietekmēja tāds veidojums kā galerijas. Tātad parādība, kura tagad arī pie mums
ir labi pazīstama. Proti, gleznu tirdzniecības vietas, kurās par galveno un it
kā vērtīgāko preci kļuva tieši šī abstraktā māksla, kas atsvešinājās no cilvēku
garīgajām vērtībām, funkcionēja bez kaut kādas dziļākas saiknes ar cilvēku
estētiskajām un morālajām prasībām un vajadzībām.
- Bet galvenais
sauklis bija par mākslinieku brīvību ražot to, ko viņš vēlas. Un to viņi ieguva,
vai ne?
- Tas tomēr ir ļoti stiepjams jēdziens jeb arguments. Redziet, šie mākslinieki,
it kā brīvi radot, vienlaikus tomēr nebija brīvi. Viņi pildīja noteiktu
pasūtījumu, un viņi vislabāk dzīvoja, jo viņu darbus pirka. Patiesībā tolaik tā
bija visangažētākā māksla. Piemēram, Sellindžers, Steinbeks, Hemingvejs un
citi, kuri rakstīja reālistiskā manierē, tomēr nebija amerikāņu naudas maisu
atbalstīti un uzpirkti mākslinieki, viņi izvirzījās paši, viņus atzina paši
lasītāji. Ja lietojam mūsdienu analoģijas, tad tieši šie it kā brīvie
mākslinieki bija viskorumpētākie. Viņu nosacīti radošā veiksme bija pilnā mērā
atkarīga no amerikāņu ģeopolitiskās ieinteresētības. Piemēram, sākumā amerikāņi
dedzīgi atbalstīja tos padomju modernās mākslas autorus, kurus nobīdīja malā
Staļins, kā arī tos krievu emigrantus, kuri dzīvoja Rietumos. Arī reālistiski
domājošu un strādājošu mākslinieku vidū bija disidenti, bet tos amerikāņi
neatbalstīja, viņu darbus naudas maisi nepirka.
- Bet kā tad ar
Solžeņicinu?
- Ne jau amerikāņi, kā esmu sapratis, atbalstīja Solžeņicinu. Viņu vairāk
izmantoja tie cilvēki, kuri bija ieinteresēti viņu dabūt laukā no Padomju
Savienības savu mērķu realizācijai. Kā esmu ievērojis, Solžeņicins nebija
amerikāņu ģeopolitikas instruments. Un ir kāds lielisks apliecinājums iepriekš
teiktajam. 1990.gada sākumā notika kārtējā mākslas darbu izsole Londonā slavenā
"Sotby’s”, kur piedāvāja krievu padomju avangardistu darbus, kuri iepriekš
plūkuši pamatīgus laurus – Rodčenko, Kļūns, Maļevičs un citi. Ne tajā, ne arī
vēlākajās izsolēs viņu darbus neviens nepirka. Acīmredzot viņi vairāk nebija
aktuāli, nebija atbilstoša rīkojuma, jo PSRS jau tāpat sabruka.
Nākamais etaps – dažādie amerikāņu fondi
- Ir nesaskaitāms daudzums dažādu amerikāņu fondu. To uzskaitījums aizņem
biezas telefongrāmatas. No fondiem vairums patiešām nodarbojas ar labdarību,
vārda vislabākajā nozīmē ir mecenāti, un uz mecenātismu lielā mērā balstās visa
amerikāņu garīgā kultūra. Šie fondi piešķir naudu, bet neko neprasa pretim,
nenorāda, sak, tu man par to uztaisīsi ‘to, to un to’. Mēs Latvijā zinām tikai
vienu fondu – Sorosa fondu. Bet faktiski arī ar to pietiek, lai saprastu, cik
tam liela nozīme amerikāņu ģeopolitiskajos plānos. Nākas atcerēties, ka ļoti
krass ģeopolitiskais pavērsiens sākās 1982. gadā, ko ievadīja ASV prezidenta
Ronalda Reigana runa Londonā Lielbritānijas parlamentā. Vēl nesen to pārlasīju
Internetā. Lūk, tolaik sākās mērķtiecīga darbība, lai likvidētu Padomju
Savienību un sociālisma sistēmu Eiropā, un tieši pēc tam arī sākās dažādu fondu
dibināšana un darbība. Tiem visiem ir ļoti skaisti nosaukumi un mērķi:
demokrātijas, vārda un preses brīvības, nevalstisko organizāciju attīstībai un
tamlīdzīgi. ASV vesela rinda dažādi fondi, centri, institūti ir veltīti
Eirāzijas problemātikai. Sociālisma telpā „ienāca” ļoti daudz fondu un
organizāciju sevišķi pēc 1985. gada, kad Gorbačovs atļāva tiem darboties
padomju teritorijā, un tie pamazām visu pārņēma, ieskaitot politisko darbību
jeb vismaz šā procesa ideoloģisko kontroli. Izmantojot milzīgas dolāru summas,
šie fondi un organizācijas nodarbojās ar ļoti tendētu politisko izglītošanu.
Patiesībā, piemēram, Kremlis tikai burtiski pirms neilga laika ir noteicis, ka
Krievijā šie fondi un organizācijas turpmāk nedrīkstēs piedalīties politiskajos
procesos. Atcerēsimies, ka tamlīdzīgai darbībai savā valstī pirmais punktu
pielika Baltkrievijas prezidents. Un es vispār esmu pārliecināts, ka mūsdienu
Baltkrievijas lomu pārejā no sociālisma uz to, kur nu mēs ejam un, teiksim,
savā totāli izsaimniekotajā Latvijā jau esam nonākuši, vēsture vēl pamatīgi un
rūpīgi analizēs un attiecīgi novērtēs. Tāpat kā Ķīnas pieredzi.
- Un kas tad,
jūsuprāt, ir šo fondu galvenā iezīme?
- Amerikāņu viena daļa uzskata, ka mākslā galvenais faktors nav tavs talants,
tavs zemapziņas materiāls, bet gan tava griba un tieksme pēc radošās brīvības.
Un šajās tieksmēs tu esi tiesīgs darīt visu, kas vien tev ienāk prātā.
Sorosiešu dokumentos neesmu sastapis norādes par to, ka būtu jāmeklē talanti,
ka vispār būtu orientācija uz spējīgiem cilvēkiem. Nē, ja arī viņi meklē
talantīgus cilvēkus, tad tikai karjeras aspektā, un tajā viņus arī virza un
attīsta. Katrā ziņā patiesas radošās tieksmes viņi neatbalsta. Dominē tikai
izteikti pragmatiski aspekti: vai esi gatavs par sevi cīnīties; vai esi gatavs
aizstāvēt savu darbu; vai esi gatavs cīņai par sava darba pārdošanu un
tamlīdzīgi. Tie faktiski ir tikai biznesa aspekti. Tas ir tāpēc, ka tamlīdzīgi
attīstījusies pašu amerikāņu māksla. Viņi pie tam nemaz nenoliedz, ka savā
mākslā garīgumu nepieņem, tā tur nemaz nav. Galvenie kritēriji – cena, tirāža,
vizuālā uzskatāmība, izklaidējošās un baudas iespējas.
- Tātad mēs runājam
par amerikāņu kultūras ekspansionismu jeb kultūras imperiālismu pasaulē, ko gan
viņi paši sevišķi neslēpj, gan jūs spējat analizēt un savilkt kopsakarībās, bet
– kā jūs to vērtējat tā konkrētajās izpausmēs?
- Mēs to diemžēl izjūtam ik uz soļa, arī mūsu sabiedrībā. Labs piemērs ir šā
gada biennāle Venēcijā, kur latviešu mākslinieki piedalījās ar daiļdarbu,
piedodiet, akciju "Tumsa”. Kaut kas, kurā faktiski nav nekā ne sirdij, ne
prātam, ir tikai kaut kāds mākslīgi uzpūsts „koncepts”, kas varbūt ir puslīdz
saprotams vienam vai diviem cilvēkiem. Un tas, lūk, arī ir tas amerikāņu
kultūras imperiālisma rezultāts pasaulslavenā Purvīša, Rozentāla, Valtera,
Matveja, Kluča, Drēviņa zemē. Atcerēsimies, kas notika, kad svinējām Rīgas
astoņsimtgadi? Jubilejas galvenais simbols Rīgas centrā un citviet bija tikai
kaut kāda instalācija. Ja palūkojamies presē un grāmatās uz Rīgu tās septiņsimt
gadu jubilejas svinībās, tad redzam, ka tā bija krāšņi izrotāta jūgendstilā.
Šodien visas profesionālās mākslas aktivitātes Rīgā pamatā ir saistītas tikai
ar abstrakto mākslu, kuru patiesībā pat negribas dēvēt par abstrakto mākslu šī
termina klasiskajā nozīmē, jo tās jau ir tikai instalācijas, performances,
dažādas akcijas, hepeningi. Tā faktiski ir tāda rosīšanās, kurā valda tikai
kaut kāds samākslots un pārspīlēts koncepts, viena cilvēka kategorisks
viedoklis, ko neviens nedrīkst apstrīdēt vai koriģēt, un turklāt viss pārējais,
kas tāds nav, pasludināts par nekam nederīgu un mākslas kritērijiem it kā
neatbilstošu. Jā, es drīkstu uzlikt uz galda savas brilles, šķērsām vienu
zīmuli un pasludināt, ka tas ir mans mākslas darbs, un, ja jūs to nesaprotat, tad
vispār neesat cienīgs manā tuvumā uzturēties. Vai atceraties gadījumu
deviņdesmito gadu beigās, kad Mākslas akadēmijas vestibilā bija it kā pakāries
viens puisis? Lūk, izrādījās, tas bija viņa kursa darbs, un pasniedzējs par to
ielika „teicami”, bet savukārt amerikāņiem konsekventi iztapīgā „Diena” šim
lieliskajam notikumam latviešu kultūras vēsturē veltīja visu pirmo lappusi ar
milzīgu „pašnāvnieka” bildi centrā. Es pakāros, un tā ir mana māksla… Mākslas
darbu gluži kā biznesā tagad sauc tikai par projektu, un galvenā persona
mākslas pasākumos tagad ir kurators, bet nevis autors. Un šie mākslinieki tagad
dzīvo faktiski tikai kaut kādā savā pasaulē, -visas tās instalācijas,
performances viņi rīko tikai paši sev. Citiem tas pat nav domāts. Bet to jau
dēvē par subkultūru, un ir skaidrs, ka Rietumu pasaule un tostarp arī Latvija
turpinās attīstīties šajā virzienā.
- Tieši tas, jūsuprāt,
ir tas rezultāts?
- Jā, tieši tas, ka mēs ārkārtīgi ātri atsacījāmies no visa savējā – no savas
tematikas un krāsu paletes, no saviem žanriem, no saviem klasiķiem, no savas
mākslinieciskās sejas, kas mums – īpaši tēlotājas mākslā – bija ļoti izteikta.
Un mēs vairs nevaram runāt par tādu parādību kā masu kultūra. Mūsdienu kultūra
faktiski ir dažādu minikultūru jeb subkultūru konfederācija. Tā, piemēram,
šodien dzīvo mūsu "vadošie” literāti – ‘tusējas’ tikai savā lokā, lasa viens
otru, raksta viens par otru un tamlīdzīgi. Un viņiem vairāk neko nevajag, viņi
jūtas apmierināti. Jautāsiet, kāpēc tas tā? Redziet, Rietumos jau arī tieši tā
tas notiek. Jo kas tad patiesībā ir masu kultūra? Par masu kultūru var runāt
tikai tad, kad visi lasa vienu grāmatu, pērk vienu laikrakstu, tic vienam
„konceptam”. Rietumos par šādām kopīgām izdarībām jau sen aizmirsuši, tur visi
dzīvo tikai savos ‘tusiņos-burziņos’, un tā tagad dara arī mūsējie. Tagad mēs
no vienotas masu sabiedrības esam iegājuši sabiedrībā, ko veido neskaitāmas
subkultūras. Un tā ir ļoti spilgta bēdīgi slavenā postmodernisma pazīme.
- Kāpēc tas tā notika?
Faktiski jājautā tā – kāpēc tik vienkārši, tik ātri?
- Tas notika, mūs uzpērkot. Ar to pašu Sorosa fondu. Mums savā laikā pietrūka
ideoloģiskās kompetences. Mums nebija cilvēku, kuri, labi zinot amerikāņu
pieredzi Eiropā, būtu gatavi mūs brīdināt – esiet uzmanīgi, rīkojieties prātīgi.
Acīmredzot mums pietrūka izglītotu specdienestu vīru, kuri apjēgtu, kas
patiesībā ir šie amerikāņu fondi un laikus brīdinātu par tiem varu,
inteliģenci, kā tas acīmredzot notika Baltkrievijā. Mēs to nezinājām, un mēs
par fondu palīdzību priecājāmies. Mūsu Multikulturālisma centram pirmais dators
arī tika nopirkts par Sorosa fonda naudu! Mēs, zinātnieki, bijām patiesi
laimīgi, ka viņi piešķīra ceļa naudu braukšanai uz konferencēm, semināriem,
kursiem. Māksliniekiem finansēja katalogu, afišu izdošanu. Vārdu sakot, mēs
nebijām ideoloģiski un kulturoloģiski kompetenti, mēs bijām akli un laimīgi.
Liekas, joprojām akli un laimīgi ir arī daudzi no tiem, kuru pienākums ir
rūpēties par savas valsts kultūras suverenitāti.
- Mūsu jaunās valsts vadība jau pati faktiski uzreiz atteicās no
kultūras, uzreiz to pasludinot par tirgus ekonomikas sastāvdaļu, nemaz negaidot
amerikāņu fondu un dažādu nevalstisko organizāciju vairāk vai mazāk postošo
ietekmi!
- Jā! Un atcerēsimies, ka amerikāņu ģeopolitiķu viens no galvenajiem mērķiem ir
attīstīt nevalstiskās organizācijas, piemēram, tādas "Delnas”. Sākumā apmeklēju
nevalstisko organizāciju centru, kas faktiski izveidojās salīdzinoši vēlu,
laikam tikai kādā 1993. vai 1994. gadā. Par laimi tur ļoti ātri sapratu, kas
viņus interesē, un kas neinteresē, ko viņi atbalsta, un ko nekad neatbalstīs.
Sapratu, ka viņi nekad neatbalstīs neko patiešām vērtīgu priekš mūsu kultūras.
Viņu galvenais uzdevums bija stimulēt sabiedrības aktivizēšanos, bet ne jau
tāpēc, lai šī sabiedrība aizstāvētu savu nacionālo kultūru. Viņiem bija
jāpanāk, lai arī šeit amerikāņi varētu brīvi darīt to, ko viņi grib, lai šeit
sāk dominēt Rietumu māksla, tas pats postmodernisms, visas šīs instalācijas.
Lai tauta šeit kļūtu idejiski ļoti nepatstāvīga.
- Vai patiešām jūs
domājat, ka tas viss bijis tik mērķtiecīgs process? Varbūt tie amerikāņi sākumā
nemaz tik ļauni nedomāja, bet – ja jau tā nejauši sanācis, sak, tad lai tā arī
paliek?
- Nedomāju gan, ka tas ir nejauši. Ja jau viņu lielākie vīri skaidri un gaiši
savulaik postulējuši kultūras svarīgo nozīmi cilvēku galviņu pārvaldīšanā, tad
gan jau labi zināja, ko dara un turpina darīt. Kas pārvalda kultūru, tas
pārvalda arī visu pārējo situāciju. Un patiesībā šajā ziņā amerikāņi vienlaikus
ir arī gana naivi. Kāpēc? Es jau teicu, ka viņi praktiski nemaz neslēpj savas
mesiāniskās ambīcijas. Piemēram, ebreji tā nedara un nekad nav darījuši, vai
ne? Viņi taču paši nekad nesludina, ka ir izredzētā tauta, kurai piešķirtas
tiesības valdīt pār visu pasauli.
- … Gan jau arī jūs
zināt tā dēvētos "Cionas gudro protokolus”, kur šīs ambīcijas tomēr nav
slēptas.
- Es zinu, jā, bet svarīgi tas, ka ebreji šo sacerējumu neatzīst par oriģinālu,
norobežojas no tā, – pretēji amerikāņiem, vai ne? Viens no amerikāņu
galvenajiem ģeopolitiķiem Bzežinskis vēl gluži nesen atkal atkārtoja slavenās
pamattēzes, itin nemaz neslēpjoties. Viņš, piemēram, lieto jēdzienu
„transeirāziskā sistēma”, kuras izveidošana ir ASV mērķis.
Kāpēc tas viņiem izdodas?
- Nu labi, pieņemsim,
ka mums uzspiež šo amerikāņu kultūru, atbalsta caur saviem fondiem, tamlīdzīgi,
bet tomēr paliek jautājums – vai to vispār varam saukt par kultūru? Varbūt tas
tikai kaut kāds čaukstoši spīdīgs virsslānis, zem kā patiesā kultūra turpina
savu kluso, nesatricināmo virzību, un kas – labākā gadījumā – varbūt tikai
gluži cilvēciski kaitina ar saviem komerciālajiem panākumiem?
- Diemžēl tā tomēr ir amerikāņu valsts nacionālā kultūra. Tāda tā ir, jo citas
viņiem nav. Viņu māksla ir pēc Otrā pasaules kara nostiprinātais tā dēvētais
popārts – populārā māksla. Gan viņi paši, gan citu valstu mākslas vēsturnieki
uzskata, ka amerikāņu pašu radītais vienīgais mākslas virziens ir abstraktais
ekspresionisms. Un tas nu beidzot ir tas, kas nav nevienam citam, tas, par ko
amerikāņi sapņojuši jau kopš deviņpadsmitā gadsimta beigām. Šajā ziņā atkal
nevaram nepieminēt Latviju, jo, lūk, viens no šī abstraktā ekspresionisma
pamatlicējiem ir Daugavpilī dzimušais Marks Rotko, kuram pirms diviem gadiem
nosvinēja simts gadu jubileju. Rīgā un Daugavpilī bija viņa darbu izstāde. Lūk,
sanāk, ka galvenā jeb pat vienīgā Amerikas mākslas virziena izveidošanā liela
loma bijusi arī Latvijai. Tā ir tā modernā māksla, tas popārts – viņu nacionālā
māksla. Bet tas, protams, ir atsevišķs jautājums, vai tā vispār ir māksla.
- Jautājums bija – vai
tā uzskatāma par kultūru? Māksla lai ir tāda, kādu katrs sev grib – dies’ ar
viņiem.
- Jā, bet diemžēl viena pasaules daļa, īpaši Rietumeiropa, pēc
septiņdesmitajiem gadiem tai ir pakļāvusies. Tagad izplatās koncepcija, ka
kultūra vispār ir beigusies, ka ar divdesmit pirmo gadsimtu sākas tā dēvējamā
postkultūra. Kultūra vienmēr attīstās, kultūra vienmēr ir dinamisks process,
kultūra vienmēr mainās, un jautājums ir tikai par to, cik lielā tempā tas
notiek, cik lielā mērā mēs paliekam saistīti ar pagātnes materiālu. Manuprāt,
šī saistība tagad ir ļoti niecīga. Šodien mēs dzīvojam tikai tagadnē.
Parunājiet ar pirmā kursa studentiem par mūsu vēsturi, mūsu kultūras vēsturi!
Mēs nezinām un necienām savu pagātni, mēs neticam nākotnei, neveidojam nekādus
nākotnes projektus, nav utopisku „projektu”. Protams, tas ir saistīts ar to, ka
mēs neticam viens otram un neticam arī paši sev, jo redzam, cik strauji mainās
dzīve. Mēs nezinām, kas būs rīt un kas būs parīt. Pavērojiet, cik lielu lomu
tagad cilvēku dzīvē ieņem kaut vai tas pats Internets. Es to attiecinu arī uz
sevi. Gluži nesen konstatēju, ka man gandrīz vairs neinteresē nekas no tā, kas
sociālajās un humanitārajās zinātnēs uzrakstīts pirms Interneta! Respektīvi,
bez Interneta mentālās klātbūtnes dažādās teorijās. Internets radikāli izmaina
mūsu dzīvi, iespējas darbā, zinātnē. Internets šodien ļoti iespaidīgi traucē
dažiem piepildīt savus mesiāniskos sapņus. Kā zināms, antiglobālisti izmanto
galvenokārt tikai Internetu un mobilā telefona īsziņas. Zinātnē savukārt ir
parādījies jauns pētnieciskais objekts „Gudrs pūlis” – ļaužu masu planetārs un
starpkulturāls apvienojums konkrētu ideoloģisko uzdevumu risināšanai.
(turpinājums - 2. daļā)
Intervēja Arnis Terzens; saīsināts variants publicēts žurnālā
„Kabinets”, 2005.gada septembra numurā [Nr.25]
Skat. arī Artūra Priedīša grāmatas: http://www.artursprieditis.lv/books.html
Avoti:
http://www.artursprieditis.lv/interview.html http://www.tautasforums.lv/?p=4479
|