Sākums » Raksti » Aisberga arhīvs » Nedrīkstam klusēt |
http://www.aisbergs.lv/?p=13542
NEDRĪKSTAM KLUSĒT 16.11.2009
Ko darīt? Tuvojoties vēlēšanām, mūsu politiskā elite uzsākusi
kārtējo pārgrupēšanos. Atkal skan skaļi paziņojumi un solījumi cīnīties,
uzlabot, novērst, attīstīt, pilnveidot, pārveidot… Īstenībā nekā jauna jau nav.
Tās pašas sejas, kas spietojušas mūsu valsts varas gaiteņos visu šo laiku,
kārtējo reiz spodrina savu „gaišo” tēlu. Vai viņiem var ticēt? Vai uz viņiem
var cerēt? Pirms atbildēt uz šiem jautājumiem, uzaicinu mazliet netradicionāli
palūkoties uz procesiem mūsu valsts pārvaldē sākot ar Latvijas formālās
neatkarības pasludināšanas brīdi. Iedomāsimies, ka mēs visi esam viena kooperatīva
biedri, kuri savā īpašumā iegādājušies automobili. ( Latviešu tauta ieguvusi
savu valsti.) Atsevišķi kooperatīva biedri, liekot roku uz sirds, apgalvo, ka
viņi ir ļoti labi auto speciālisti, tādēļ lūdz viņus iecelt par atbildīgajiem
visos ar automobiļa remontu un ekspluatāciju saistītajos jautājumos. (Atsevišķi
mūsu valsts pilsoņi, uzsverot savu kompetenci valsts pārvaldes jomā, izvirza
savas kandidatūras uz Saeimu.) Apzinoties, ka mums, pārējiem kooperatīva
biedriem zināšanas par automobiļiem nav īpaši labas, mēs šiem
pašpasludinātajiem speciālistiem, demokrātiski nobalsojot, arī piešķiram šādas
pilnvaras. (Deputātu kandidāti tiek ievēlēti Saeimā un kļūst par valdību.) Par
cik iegādātais automobilis nav jauns, bet gan lietots, mēs no saviem
ievēlētajiem auto pārvaldniekiem gaidām, lai viņi vispirms izdara auto tehnisko
apskati – revīziju, kuras laikā atklāj un novērš visas tās kļūmes un bojājumus,
kas automobilī varētu būt palikuši no iepriekšējo īpašnieku veiktās
ekspluatācijas. (Latviešu tauta gaida, ka valstī pēc neatkarības atjaunošanas
tiks veikta starptautiski noteiktā deokupācijas un dekolonizācijas procedūra.) . Tomēr jaunizceptie auto pārvaldnieki paziņo, ka tas nav nepieciešams, jo
tāpat var labi redzēt, ka mūsu automobilim ir visi četri riteņi, motors,
virsbūve un stūre. (Mūsu valstij ir gan savas robežas, gan himna un
karogs, gan sava valdība.) Daži kooperatīva biedri tomēr ceļ iebildumus. Viņi
uzskata, ka tā ir tuvredzīga, neapdomīga rīcība. Viņuprāt, nevar braukt ar
lietotu mašīnu, kā ar jaunu, jo slēptie tehniskie defekti nākotnē var radīt
ievērojamus papildus materiālos izdevumus vai pat izraisīt autoavāriju. (Nevar
okupētu un kolonizētu valsti uzskatīt par normālu valsti. Nenovērstās
okupācijas sekas nākotnē var novest ne tikai pie ievērojamām ekonomiska
rakstura problēmām, bet pat pie pilnīgas valstiskuma sagrāves.) Tomēr mūsu
izvēlētie auto speciālisti šos brīdinājumus ignorē un vispārējais prieks par
jauniegūto mašīnu ir tik liels, ka šīs brīdinošās balsis pazūd vispārējās
līksmības kņadā. (Ne tikai valdība, bet arī tautas vairākums neieklausās
nacionālajā presē izteiktajās prasības pēc valsts deokupācijas un
dekolonizācijas.) Un tā, neskatoties uz dažiem visai apšaubāmiem principiem un aizdomīgiem
momentiem automobiļa ekspluatācijā, iesākumā automobilis itin ņipri ripo uz
priekšu. („Treknie gadi” Latvijā) Mūsu auto pārvaldnieki izmanto katru, pat
vismazāko izdevību, lai pārējo kooperatīva biedru priekšā slavētu savus
nopelnus šī auto prieka sagādāšanā un uzaicina visus uz nebēdu nodoties
jautrajam braucienam. Paši viņi ir ātro un pārgalvīgo braucēju
priekšgalā.(Valstsvīri aicina ņemt kredītus, celt Eiropas līmeņa modernas
ražotnes, iegādāties dārgu tehniku. Algas valstī un it īpaši valsts pārvaldē
tiek ievērojami palielinātas.) Mūsu auto pārvaldnieki apgalvo, ka ir īsti
profesionāļi auto ekspluatācijas jomā un uzņemas pilnu atbildību par braucēju
drošību (Saeimas deputāti uzņemas politisku atbildību par saviem lēmumiem un to
sekām.) Diemžēl, pamazām automobilis sāk zaudēt to sākotnējo braukšanas ātrumu, ar
ko tik ļoti lepojās mūsu auto pārvaldnieki. (Ekonomisti Latvijā sāk runāt par
ekonomikas pārkaršanu.) Tad auto speciālisti noslēpumaini paziņo, ka viņiem ir
plāns kā atjaunot automobiļa braukšanas ātrumu, bet tā arī neko reālu šajā jomā
neizdara. (Valdības pasludinātais inflācijas apkarošanas plāns, pēc kura
inflācija netika ne apkarota, ne ierobežota.) Auto gaita kļūst pavisam lēna, līdz tas pilnīgi apstājas. (Valstī iestājas
dziļa ekonomiska krīze.) Tagad mūsu auto speciālisti apgalvo, ka pie notikušā
esam vainojami mēs visi, jo vieglprātīgi braukājot, neesam ņēmuši vērā
automobiļa reālās tehniskās iespējas, tādēļ auto tagad ir izgājis no ierindas.
(Latvijas iedzīvotāji ņēmuši kredītus, nerēķinoties ar iespējām tos atdot un
tādējādi iedzinuši valsti postā.) Par svarīgāko priekšnoteikumu, normālas
automobiļa darbības atjaunošanai, mūsu speciālisti uzskata benzīna līmeņa
stabilizēšanu automobiļa bākā. Jo, katram taču skaidrs, ka tieši benzīns ir
tas, kas dod spēku un virzību visam automobilim. (Valdības aicinājums pirmkārt
stabilizēt banku sektoru, jo nauda ir ekonomikas asinsrite.) Tādēļ mūsu auto
pārvaldnieki, visa kooperatīva vārdā, sāk regulāri no kaimiņiem aizņemties
benzīnu un lej to automobiļa bākā. Tomēr automobilis uz priekšu nekust.
(Valdības ņemtie starptautiskie aizdevumi, kas tiek novirzīti tā sauktajai
banku sektora stabilizācijai, nenes gaidīto ekonomikas atveseļošanos.)
Kooperatīva biedri, pamanot, ka benzīna līmenis bākā aizdomīgi strauji krītas,
izsaka aizdomas, ka šī bāka ir caura un tur liet benzīnu nevajadzētu. (Parex
bankā nevajag iepludināt valsts naudu.) Uz to mūsu auto pārvaldnieki dusmīgi
atbild, ka viņu, vienas nakts laikā pieņemtais lēmums ir vienīgais pareizais.
Ja automobiļa bākā nebūtu laikā ieliets benzīns, no ierindas izietu visa motora
barošanas sistēma. (Ja ar valsts naudu netiktu glābta Parex banka, tas sagrautu
visu Latvijas finansu sistēmu.) Vēl viņi saka, ka tas benzīns jau nav nekur
aiztecējis, turpat vien pie tā automobiļa tas ir. (Parexā iepludinātā nauda
valstij nav zaudēta, tā vienkārši ir šajā bankā noguldīta.) Un ja arī kāds
neliels caurums tajā bākā tomēr esot, par to nav ko uztraukties. Benzīnu lejot,
ar laiku šis caurums piepildīsies, līmenis bākā stabilizēsies un degviela sāks
vienmērīgi pieplūst automobiļa motoram. (Kad banku sistēma stabilizēsies,
atsāksies ražošanas kreditēšana un līdz ar to krīze būs pārvarēta.) Un tā nu benzīns joprojām tiek liets bākā, bet automobilis uz priekšu
nekust. Paši auto speciālisti, lai parādītu pārējiem kooperatīva biedriem, ka
ir cits par citu gudrāki, sadalījušies pozīcijā un opozīcija ik pa laikam
mazliet pastrīdas savā starpā un pakritizē viens otru. Nākošais viņu lēmums, ir
atbrīvot automobili no liekā svara, lai atvieglotu automobiļa gaitu. Tiek
izplēsti un projām aizmesti auto sēdekļi, grīdas paklāji, noskrūvēti spārni,
motora pārsegs… (Valstī likvidē fabrikas, skolas, slimnīcas, samazina
sabiedriskā transporta un sociālo pakalpojumu apjomu…) Lai šāda auto izārdīšana
neliktos pārāk klaja nejēdzība, visas darbības šajā virzienā mūsu auto
speciālisti nosauc gudros vārdos. Piemēram, „automobiļa virsbūves
optimizācija”, „automobiļa sēdekļu restrukturizācija”. Kopumā viss šis
ārdīšanas process tiek nosaukts par „progresīvām reformām”. (Analoģiskus
apzīmējumus mēs dzirdām no valstsvīru mutes.) Arī visi kooperatīva ierindas
biedri tagad tiek nodarbināti pastiprinātā režīmā. (Valstī vienkāršajai tautai
ievērojami tiek celti nodokļi un samazinātas algas.) No katra tiek prasīts, lai
viņš ar maksimālu atdevi pieliek savu roku auto izkustināšanai no vietas. Auto
speciālisti izvirza lozungu: „Nedomā ko tu vari iegūt no šādas automobiļa
stumšanas, domā ko tu vari dot šim automobilim!” („Nedomā par to, ko tev var
dot valsts, bet domā ko tu vari dot šai valstij!”) Skarba kritika un represiju
draudi tiek vērsti pret tiem kooperatīva biedriem, kuri izvairās no automobiļa
stumšanas, jo uzskata, ka šāda nodarbība ir bezjēdzīga. (Valstī ķer un soda
mazos nodokļu nemaksātājus un kritizē tos, kas labāk apmaksāta darba meklējumos
dodas uz ārzemēm.) Viņiem tiek uzvelta daļa vainas par neveiksmēm auto
ekspluatācijā un pārmests gan patriotisma trūkums, gan neapzinīga attieksme,
gan nespēja domāt par vispārēju labumu. Mūsu auto pārvaldnieki aicina turpmāk
visiem vēl ciešāk apvienoties viņu vadībā, lai kopīgiem spēkiem šis automobilis
atkal sāktu ripot. Ik pa laikam auto stūmēji tiek uzmundrināti ar paziņojumiem
par pozitīvajām pārmaiņām, kas it kā esot novērotas automobilī un liekot cerēt,
ka pieliktās pūles nav bijušas veltīgas. Regulāri tiek izteiktas arī
optimistiskas prognozes par to brīdi, kurā šis automobilis beidzot izkustēsies
no vietas un atkal dosies braucienā. Visus neapmierinātos un neveiksmes
sarūgtinātos mūsu auto pārvaldnieki aicina atturēties no neauglīgas
vaimanāšanas un emocionālas, nekonstruktīvas kritikas, bet gan nākt ar
konstruktīviem priekšlikumiem par to, kā labāk automobili iestumt, kur vēl
aizņemties benzīnu, kā turpmāk vēl vairāk atvieglot pašu automobili tam kaut ko
noskrūvējot, t.i. „restrukturizējot” un „optimizējot”… Cienījamie kooperatīva biedri! Vai arī turpmāk uzticēsimies šādiem
„automobiļu remonta un ekspluatācijas speciālistiem”? Vai arī turpmāk, cerot uz
panākumiem, paklausīgi darbosimies viņu vadībā un bez jebkāda nopietna remonta,
stumsim uz priekšu šo auto? Vai arī uz priekšdienām ļausim šiem pilnvarotajiem
pārstāvjiem mūsu vārdā aizņemties benzīnu un liet to caurajā bākā? Vai
piekritīsim, ka viņi turpina demolēt šo auto, lai „atvieglotu tā spēju
kustēties”? Ja mēs uz šiem jautājumiem atbildam pozitīvi, tad, pilnībā paļaujoties uz
atbildīgo speciālistu godaprātu un profesionalitāti, bez vaimanām un iebildēm
jāpilda visi „no augšas” dotie rīkojumi un jāturpina tālāk stumt „mūsu auto”. Ja mēs uz šiem jautājumiem atbildam negatīvi, mums ir jāpārtrauc klausīties kā kārtējo reizi šādi „speciālisti” ir „gatavi uzņemties atbildību”. Mums viņi ir jāsauc pie atbildības! Mums ir jāpieprasa nekavējoties mainīt šo speciālistu izvēles kritērijus un ievēlēšanas kārtību! Turpmāk jāizstrādā un jāievieš konkrēti mehānismi, kas dotu iespēju atņemt piešķirtās amata pilnvaras un reāli sodīt tos darboņus, kas negrib vai neprot pildīt savus pienākumus. Un ja tas netiek darīts, mums, oficiāli noformējot savu lēmumu, jāatsakās piedalīties šajā „demokrātiskās balsošanas” teātrī. (Kādai organizācijai būs jāuzņemas šie pilsoņu atteikumi piedalīties vēlēšanās apkopot un iesniegt valdībai.)Tikai tā ir cerības „sava auto pārvaldes pilnvaras” nodot tādiem speciālistiem, kas šo „mašīnu” sāks nopietni remontēt, nevis tikai pilnveidos un uzlabos automobiļa stumšanas procesu. Jānis Miezītis, | |
Kategorija: Nedrīkstam klusēt | Pievienoja: Janis_A (16.Nov.2009) | |
Skatījumu skaits: 989 |
Komentāru kopskaits: 0 | |